پایان نامه کامل : ازدواج موقت طولانی مدت (نکاح متعه) |
د – از فرق ازدواج موقت با زنا :
۱ – در ازدواج موقت رضایت زن شرط اصلی است اما می توان زنی را مجبور به زنا کرد .
۲ – در ازدواج موقت امکان آمیزش جنسی دسته جمعی نیست ، اما در زنا هر تعداد پسر می توانند با یک دختر آمیزش کنند و بر عکس .
۳ – در ازدواج موقت اگر فرزندی متولد شود حلال زاده است در صورتی که در زنا اگر فرزندی به دنیا بیاید حرام زاده است.
۴ – در ازدواج موقت پس از پایان زمان مقرر زن و مرد به هم نا محرم می شوند اما در زنا زن و مرد می توانند تا ابد به هم محرم باشند.
۵ – در ازدواج موقت مهریه باید پرداخته شود اما در زنا مرد می تواند بدون پرداخت مهریه به کار خود مشغول شود .
۶ – در ازدواج موقت در صورتی که نزدیکی صورت بگیرد ، پس از تمام شدن مدت ، زن بایدچهل و پنج روز و یا به اندازه دو حیض کامل ، عده نگه دارد ( از ازدواج با مردان دیگر پرهیز نماید ) اما در زنا زن پس از اتمام نزدیکی می تواند با مرد دیگری نزدیکی کند .
۷ – در ازدواج موقت ، صیغه ی عقد بین زن و مرد خوانده می شود ، که نشاندهنده تسلیم بودنآنها در برابر خداوند است ، اما در زنا عشوه گری و چشم چرانی مقدمه کار است .
۸ – در ازدواج موقت دختران باکره زیر ۹ سال ( نابالغ ) و دختران باکره دیوانه ، نیاز به اجازه پدر یا جد پدری است ، اما در زنا دختران دیوانه و نابالغ به راحتی راضی به همبستری مخفیانه می شوند.
۹ – ازدواج موقت در بعضی از موارد ، زمینه ازدواج دائم می شود ، اما یک مرد هیچ گاه حاضر نیست با زنی که زنا کرده است ، پیمان وفاداری ببندد و بر عکس .
۱۰ – کسی که ازدواج موقت می کند ، هم ثواب می کند و هم خود را از گناه نجات می دهد ، اما کسی که زنا می کند ، زشتی گناه از چشم او می افتد و نفس او برای پذیرش گناهان دیگر نیز آماده می شود.
ه – مقایسه متعه و جهاد النکاح
در ماه های اخیر اتفاقی در سطح گسترده در معرکه های درگیری در سوریه صورت گرفته و معرکه گردان آن تعدادی از عالمان تکفیری وهابی بوده اند. با توجه به گستردگی و طولانی بودن جنگ داخلی سوریه و حضور افراد زیادی از ملیت های مختلف در جبهه های شورشیان و دوری طولانی مدت آنان از خانواده هایشان و …، عالمان تکفیری در صدد چاره جویی برای رفع نیاز جنسی آنان برآمده و فتوایی عجیب و ناپسند به عنوان “جهاد النکاح” صادر کرده واز زنان جهان اسلام خواسته اند به این معرکه ها بشتابند و نیاز جنسی شورشیان را برآورده کنند.
ابعاد گسترده این اتفاق زشت و پیامدهای شوم آن [از جمله تجاوزهای مکرر و کشنده، انتقال بیماریهای خطرناکی چون ایدز، حاملگی های ناخواسته که پدر طفل هم مشخص نیست و …] سبب شده این فتوا مورد هجوم انکاری شدید واقع شود و مدافعان این فتوا برای دفاع از آن به هر مسأله ای متشبث شده اند.
اخیرا دیده می شود عالمان تکفیری در دفاع از این فتوای رسوا، آن را به “متعه” شیعه تشبیه کرده اند که در تبیین چند نکته یادآوری می شود:
متعه که مورد قبول شیعه و مستند به قرآن و سنت است، در جهان اهل سنت مورد انکار شدید واقع شده و آن را در حکم زنا دانسته و برای کسی که به آن عمل کند، تعزیر قائل شده اند (البسیوی، مختصر،ص۲۲۸) و در قبح وغیر مشروع بودن آن در طول تاریخ، قلم فرسایی ها کرده و اعتقاد به این حکم را از نشانه های باطل بودن شیعه شمرده اند.
این که “جهاد النکاح” را با “متعه” مورد اعتقاد شیعه تشبیه می کنند، خود به معنای تصویب و مشروع دانستن متعه است و این افراد ناخواسته و نادانسته مطلبی را که قرن ها است در انکار آن سخت ترین تلاش ها را به کار بسته اند، شرعی می شمارند و این خود عنایت خداست که از دل باطل حق را تایید می کند که او از دل مرده زنده را بیرون می آورد و از دل زندگی مرگ را[۱].
متعه دارای چارچوب و قانون هایی است که در جهاد النکاح رعایت نمی گردد. متعه یک ازدواج موقت است با ارکان و مبناهای زیر:
صیغه مانند ازدواج دائم، ایجاب و قبول دارد یعنی زن خود را برای مدتی معین به ازدواج مردی درمی آورد و مرد هم قبول می کند. این مدت می تواند کوتاه یا طولانی باشد. صیغه ایجاب و قبول که در ازدواج دائم وجود داشته و آن را از زنا متمایز می سازد، در متعه هم موجود است و حلیت آن و تمایزش با زنا را در پی دارد.
در صیغه حتما باید علاوه بر مدت، مهریه هم معین باشد[۲]. البته مقدار آن از حیث کم و زیاد و جنس، به عهده توافق طرفین است.
بعد از تمام شدن مدت، عقد نکاح خود به خود تمام می شود و بر عکس ازدواج دائم برای از بین رفتن محتاج طلاق نیست.
این نکاح مانند نکاح دائم عدّه دارد تا “اختلاط میاه” و اختلال نسب ها پیش نیاید و پدر فرزند معین باشد. البته مدت عده آن کمتر از عده ازدواج دائم و به مدت دو حیض و یک طُهر[پاکی بین دو حیض] است. اگر زن از ازدواج موقت حامله شود که با عده مشخص می گردد، باید تا وضع حمل از ازدواج با غیر صاحب نطفه خودداری ورزد.
فرزند حاصل از ازدواج موقت با فرزند حاصل از ازدواج دائم از لحاظ احکام کاملا یکسان است.
با توجه به این احکام قطعی که در تمام کتب فقهی شیعه از صدر تا به امروز وجود دارد، معلوم می گردد که تشبیه “جهاد النکاح” معمول در جبهه های شورشیان سوری و جاهای دیگر با متعه سازگاری ندارد زیرا در متعه اجازه داده نشده زن بدون عقد یا با دو و چند مرد بدون فاصله شدن عده آمیزش داشته باشد و بعد از تمام شدن عده هم در صورتی که حامله باشد، تا وضع حمل از ازدواج موقت با دیگری ممنوع است.
اگر طرفداران جهاد النکاح با صراحت احکام بالا را در آن لازم الاجرا بدانند، آنگاه می توانند آن را شبیه متعه معرفی کنند ولی تا زمانی که چارچوب فوق را برای آن نپذیرفته و اجرا نکرده و این گونه بی ضابطه ورسوا اعمال می شود، تشبیه به آن به متعه هیچگونه وجاهتی برای آنان کسب نمی کند.
۱ -یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ (روم/۱۹)
۲ -موسوی اردبیلی، مرتضی، المتعه النکاح المنقطع، ص۲۵
لیست پایان نامه ها (فایل کامل موجود است) در مورد ازدواج و طلاق :
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-06-12] [ 01:13:00 ب.ظ ]
|