تعریف کیفیت خدمات |
تعریف کیفیت خدمات
تعریف کیفیت خدمات نسبت به کالاهای تولید شده خیلی دشوارتر است(پالمر، ۲۰۰۱). این دشواری مشهود بطور عمده نتیجه لمس ناپذیری خدمات نسبت به کالاهای تولید شده است(ببکو، ۲۰۰۰، گرونروس، ۲۰۰۱). در حالیکه کیفیت کالاهای تولید شده می تواند مشخصات عینی را در معرض قرار دهد و بنابراین، براحتی توسط مشتری اندازه گیری میشود، کیفیت خدمات فقط می تواند بوسیله مفاهیم غیرعینی(ذهنی) ارزیابی شود. عدم لمسپذیری باعث میشود که هم فراهمکنندگان خدمات و هم مشتریان درجه معینی از عدم اطمینان را، موقعی که کیفیت خدمات را ارزیابی می کنند، تجربه کنند. در نتیجه، آن ممکن نیست که کیفیت خدمات را با صراحت کامل تعریف کنیم(سورش چاندار و همکاران، ۲۰۰۲).
به هر حال، مروری بر ادبیات مربوط به کیفیت خدمات، به این اشاره دارد که اجماع عمومی در بین محققان با مراجعه به تعریف کیفیت خدمات در سه سطح/حوزه وجود دارد: اول اینکه کیفیت خدمات به وضعیت/نگرش وابسته است، دوم اینکه آن از رضایت مشتری مجزا است و سوم اینکه آن بایستی از چشم انداز مشتری تعریف شود(رابینسون، ۱۹۹۹). بنابراین، کیفیت خدمات بطور عمومی بعنوان یک نگرش یا قضاوتکلی تعریف میشود که مشتریان به برتری یا درجهبرتری از تحویل/دریافت خدمات یک موسسه بازگو می کنند یا گزارش می دهند. از سوی دیگر، رضایت مشتری یک واکنش هیجانی کوتاهمدت است که از مواجه شدن با خدمات ویژهای منجر می شود(رابینسون، ۱۹۹۹).
اگرچه بیشتر محققان به تمایز بین کیفیت خدمات و رضایتمشتری توافق دارند، اما این بیشتر راجع به طبیعت روابطشان نیست(رابینسون، ۱۹۹۹). بعضی از محققان معتقدند که رضایت مشتری یک پیشایند/مقدمه برای کیفیت خدمات است. به عبارت دیگر، وقایع رضایت یک تاثیر تراکمی دارند، و خواه ساعات اضافهکاری مساعد، مشتریان را به توسعه ادراکات از کیفیت خدمات برتر هدایت می کند(لولاک و رایت، ۱۹۹۹). بعضی دیگر معتقدند که رابطه شیوه تکمیلی دیگری است. با وجود تفاوت در دیدگاهها، کیفیت خدمات به داشتن یک رابطه مثبت و قوی با رضایت مشتری نشان داده شده است موقعی که از هر دو جهت بررسی شود(پالمر، ۲۰۰۱).
۲-۲۱-جنبه های کیفیت خدمات
طبق گفته گرونروس(۲۰۰۱)، دو جنبه اساسی برای کیفیت خدمات وجود دارد: کیفیت فنی(ارزشیابی بر اساس آنچه که مشتری دریافت می کند) و کیفیت عملکردی(ارزشیابی بر اساس اینکه چگونه خدمت ارائه می شود). کیفیت فنی(یا پیامد) بعد از اجرا(عملکرد) خدمت ارزیابی میشود در حالیکه کیفیت عملکردی(یا فرآیند) در طول ارائه خدمت ارزیابی میشود(سوارت& براون، ۱۹۸۹). برای خدمات کیفیت فنی برای ارزیابی کردن مشکل است. بنابراین، مشتریان کیفیت عملکردی را بعنوان یک وسیله ارزیابی کیفیت خدمت مجزا میدانند. چنانچه کیفیت فنی رضایتبخش باشد، پس(از آن) کیفیت عملکردی عامل تعیینکننده مهمی از ادراکات مشتری است(گرونروس، ۲۰۰۱). درک مشتری از تصویر موسسه همچنین مهم است. اگر این تصویر در ابتدا مثبت باشد، بعد از آن مشتری از هر تجربه منفی با موسسه مداراتر/مقاومتر خواهد شد(گرونروس، ۲۰۰۱). گرونروس(۲۰۰۱)، معتقد است که کیفیت خدمات به انتظارات مشتری از عملکرد خدمت و ارزیابی او از عملکرد خدمت واقعی وابسته است.
۲-۲۲-کیفیت خدمات آموزش عالی
موسسات آموزشعالی معمولا بعنوان موسسات خدمات عمومی با تعدادی بخش نگریسته/توجه می شوند چون آنها سرمایه دولت هستند و تحت کنترل سیاستها و مقررات دولت قرار دارند. وظایف یا الزامات اجتماعی آنها اغلب از عملکردهای مالی به عنوان وجودی مهم تر نگریسته میشوند. به عنوان یک نتیجه، ضرورت یا فوریت کمی وجود دارد برای آنها که راه حلهای بازاریابی را به نفع سازمانها جذب کنند. در دهه گذشته یا بیشتر، به هر حال، موسسات آموزش عالی تغییرات چشمگیر زیادی دیدهاند که نگرانی زیادی برای رفاه و قابلیت سوددهی آیندهشان هستند(اولد فیلد و بارن، ۲۰۰۰).
یکی از نگرانیهای عمده با کاهش سرمایهگذاری دولت و نبود یک سیستم سرمایهگذاری بر اساس عملکرد سازمانی است. یک کاهش در سرمایهگذاری ایجاب می کند که موسسات آموزشعالی در اختصاص دادن به بودجه های محدودشان برای توسعه عملیات ها و نگهداری وسایل با مشکلاتی مواجه هستند. نگرانی بیشتر موضوع سرمایهگذاری است که بر اساس عملکرد سازمانی میباشد. سوتار و نیل(۱۹۹۶) استدلال می کنند که اگر چه یک چنین سیستم با سرمایهگذاری ممکن است مطلوب باشد همچنین آن جوابگویی(مسئولیت) را برای بخش خدمات آموزشعالی مطرح می کند، که نوع عملکرد شاخصهای انتخاب شده بوسیله دولت ممکن است بخوبی عملکرد سازمانی واقعی را منعکس نکند. آنها توضیح دادند که اندازه گیریهای کیفیت بر اساس فرآیند سازی(جریان) متغیرها اغلب غفلت/ فروگذار میشوند در حالیکه ابعاد درونداد/ برونداد مانند نرخ کارکنان به دانشجویان، درصدهای اجرا، قبول یا پذیرش فارغ التحصیلان در اولویت هستند. در مواجه با یک کاهش بالقوه در سرمایهها، موسسات آموزشعالی بطور طبیعی مجبورند به افزایش ثبت نام دانشجویان متمرکز شوند و به بالا بردن شهریهها به منظور تکمیل سرمایه کارشان متوسل شوند . این اغلب منجر به رقابت شدید برای دانشجویان در بین موسسات آموزشعالی می شود. بعلاوه، دانشجویان در ارزیابیشان از موسسات آموزشعالی احتمالا بعلت افزایش هزینه های آموزش انتقادیتر شوند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-02-31] [ 05:01:00 ب.ظ ]
|