مدل شایستگیهای دانیل گلمن : |
گلمن در مقاله ((کار کردن با هوش هیجانی)) مفهوم هوش هیجانی را برای محیط کار تحت عنوان ((مدل شایستگیها)) مطرح نموده است.به اعتقاد وی ، کارکنان دارای هوش هیجانی در دو بعد کلیدی شامل : شایستگیهای شخصی (چگونگی مدیریت خود) و شایستگی اجتماعی ( چگونگی مدیریت روابط بین خود و دیگران ) مهارت پیدا می کنند.
شایستگیهای فوق و شاخصهای آنها به شرح ذیل است:
الف:شایستگیهای شخصی:
شایستگیهای شخصی عبارت است از این که فرد چگونه خود را مدیریت کند. این بعد شامل سه معیار ، خودآگاهی ، خود تنظیمی و خودانگیزی می باشد.
۱- خودآگاهی (Self Awareness)
معیار فوق شامل سه خرده معیار ، آگاهی هیجانی ، خودارزیابی صحیح و اعتماد به نفس است .
الف-آگاهی هیجانی (Emotional Awareness)
فرد نسبت به هیجانات خود و تاثیر آنها آگاهی و شناخت دارد.چنین افرادی:
-می دانند چه هیجاناتی را احساس می کنند و چرا؟
-به رابطه بین احساساتشان و آنچه فکر می کنند،انجام می دهند و یا می گویند، آگاه هستند.
-برای آنها قابل تشخیص است که چگونه احساساتشان بر عملکردشان تاثیر می گذارد.
ب:خودارزیابی صحیح و دقیق (Accurate Self Assessment)
آگاهی فرد از محدودیتها و نقاط قوت خود است.
چنین افرادی:
-از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی دارند.
-اهل تفکرند و از طریق تجربه فرا می گیرند.
-بدنبال بازخوردهای روشن ، دیدگاه های جدید ، یادگیری مستمر و خود توسعه ای هستند.
-قادرند حس شوخ طبعی و دیدگاه های خود درباره دیگران را بروز دهند.
ج:اعتماد به نفس (Self Confidence)
اطمینان درباره ارزشها و ظرفیتهای خود است . چنین افرادی :
-با قوت و با احساس هویت به معرفی خود می پردازند.
-توانایی ارائه ایده های جدید و غیرمعمول و اصرار بر آنچه را که درست تشخیص می دهند ، دارند.
-با اراده عمل کردن و داشتن توانایی اخذ تصمیمات منطقی را به رغم وجود فشارها دارا می باشند.
۲- خودتنظیمی (Self Regulation)
این معیار شامل پنج خرده معیار ، خود کنترلی ، قابلیت اعتماد ، وظیفه شناسی ، سازگاری و انطباق پذیری و نوآوری است.
الف:خود کنترلی (Self Control)
مدیریت کردن هیجانات و امیال خوب است.افراد دارای این شایستگی :
-توانایی مدیریت احساسات نسنجیده و هیجانات دردناک و غم انگیز خود را به خوبی دارند.
-خویشتن دار و آرام ، مثبت و خونسرد ، حتی در لحظات سخت و آزار دهنده می باشند.
-دارای افکار واضح و روشن هستند و در شرایط فشار ، تمرکز خود را حفظ می کنند.
ب: قابلیت اعتماد (Trust Worthiness)
حفظ معیارهای درستی ، صداقت و راستی است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-اخلاقی عمل می کنند و فراتر از سرزنش و ملامت هستند.
-از طریق اعتماد و درستی ایجاد اطمینان می کنند.
-اشتباهات شخصی خود را می پذیرند و با اعمال غیر اخلاقی دیگران برخورد می کنند.
-سرسخت و قوی هستند و مواضع اخلاقی محکمی می گیرند.
ج:وظیفه شناسی (Conscientiousness)
مسئولیت پذیر بودن در مقابل عملکرد شخصی است . چنین افرادی :
-به تعهدات و وعده های خود عمل می کنند.
-برای تحقق اهداف خود همیشه پاسخگو هستند.
-درکارشان دقیق و سازماندهی شده عمل می کنند.
د: سازگاری و انطباق پذیری (Adaptability)
انطباق پذیری در مدیریت تغییر است. چنین افرادی :
-توان اعمال تغییرات سریع ، جابجایی اولویتها و مدیریت مستمر تقاضاهای چندگانه را دارا هستند.
-تاکتیکها و پاسخهایشان با اوضاع و احوال و شرایط متغیر مطابقت دارد.
-نگرش آنها نسبت به رویدادها انعطاف پذیر است.
ه : نوآوری (Innovativeness)
پذیرش راحت اندیشه های نو و اطلاعات جدید است . افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-دارای قدرت خلق ایده های جدید هستند.
-برای حل مسایل و مشکلات راه حلهای بدیع و تازه جستجو می کنند.
-دارای دیدگاه های جدیدی هستند و قدرت ریسک کردن دارند.
۳- خودانگیزی (Self Motivation)
شامل چهار خرده معیار ، هدایت موفقیت ، تعهد ، قوه ابتکار و خوش بینی است.
الف:هدایت موفقیت (Achievment Drive)
به معنی تلاش در جهت بهبود یا دستیابی به استاندارد عالی است.چنین افرادی:
-برای کاهش عدم اطمینان و یافتن راه حلهای بهتر انجام کار ، اطلاعات لازم را جستجو می کنند.
-به دنبال یادگیری چگونگی بهبود بخشیدن به عملکرد خود هستند.
-با هدایت و رهبری خوب برای تحقق اهداف و معیارهایشان، به دنبال نتیجه هستند (نتیجه گرایی)
ب:تعهد (Commitment)
به معنی همسو بودن با اهداف گروه یا سازمان است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-برای تحقق اهداف سازمان با فداکاری و از خود گذشتگی عمل می کنند.
-دارای حسی هدفمند برای انجام ماموریتهای بزرگتر و بالاتر هستند.
-در تصمیم گیری و تبیین انتخابهای خود ارزشهای اصلی گروه را به کار می گیرند.
ج: قوه ابتکار
به معنی آمادگی برای استفاده کردن از فرصتهاست.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-از هر فرصت و موقعیتی استفاده می کنند.
-بدنبال اهداف فراتر از نیازها و انتظارات خود می باشند.
-اگر کاری ضروری قلمداد شد ، با قوانین به صورت منعطف برخورد می کنند.
د: خوش بینی:
به معنی پافشاری در پی گیری اهداف علیرغم موانع و مشکلات است.چنین افرادی:
-به رغم موانع و مشکلات ، با پشتکار در جهت تامین اهداف می کوشند.
-با امید به موفقیت ، به جای ترس از شکست ، کار می کنند.
-موانع را به عنوان فرصتی برای قابلیت مدیریت شرایط و نه بعنوان یک اشتباه شخصی می بینند.
ب:شایستگیهای اجتماعی:
این شایستگی مبین ویژگیهایی است که فرد بر اساس آنها روابط بین خود و دیگران را مدیریت می کند.این بعد شامل دو معیار ، آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی به شرح ذیل است:
۱-آگاهی اجتماعی (Social Awareness)
این معیار شامل پنج خرده معیار ، همدلی ، خدمت مدار ، توسعه و بهبود دیگران ، تنوع در نفوذ و قدرت و آگاهی سیاسی به شرح ذیل است:
الف:همدلی (Empathy)
احساس هیجانات ، احساسات و نگرشهای دیگران و علاقه مندی فعال به مسایل مورد علاقه دیگران است.افرادی که دارای این شایستگیها هستند:
-در توجه به علایم همسان و گوش دادن به دیگران فعال هستند.
-نسبت به درک و فهم نگرشهای دیگران با حساسیت عمل می کنند.
-بر اساس فهم احساسات و نیازهای دیگران ، به حل مسایل و مشکلات اقدام می کنند.
ب:خدمت مداری (Service Orientation)
پیش بینی ، تشخیص نیازهای مشتریان است. چنین افرادی :
-با میل و رغبت به دیگران کمکهای مناسب ارائه می کنند.
-راه های افزایش وفاداری و رضایت مشتریان را بررسی می کنند.
-نیازهای مشتریان را درک و آنها را با خدمات و محصولات تطبیق می دهند.
ج:توسعه و بهبود خدمات دیگران (Developing Others)
احساس نیاز دیگران برای بهبود و تقویت تواناییهای آنهاست.چنین افرادی:
-دارای روابط استاد شاگردی هستند و به موقع مربیگری می کنند و پستهایی را که چالشی است و رشد مهارتهای افراد را موجب می شود ، به آنها پیشنهاد می شود.
-نقاط قوت موفقیتهای دیگران را می شناسند و نسبت به اعطای پاداش اقدام می کنند .
-به دیگران بازخورد مفید ارائه می کنند و نیازهای آنها را برای رشد و توسعه شناسایی می کنند.
د:تنوع در نفوذ قدرت (Leveraging Diversity)
ایجاد فرصتها از طریق افراد مختلف است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-با بی صبری و ناشکیبایی و تعصب و سوگیری مقابله می کنند.
-تفاوتها را فرصت تلقی و محیطی را ایجاد می کنند که افراد در آن رشد کرده و شکوفا شوند.
-با افراد در زمینه های مختلف ارتباط برقرار می کنند و با آنها برخورد احترام آمیز دارند.
ه:آگاهی سیاسی (Political Awareness)
شناخت روندهای احساس گروه و روابط قدرت است. چنین افرادی:
-نسبت به روابط کلیدی قدرت شناخت دارند.
-موقعیتها و حقایق سازمانی و بیرونی را درک می کنند.
-شبکه های اجتماعی مهم و حیاتی را شناسایی می کنند.
۲-مهارتهای اجتماعی (Social Skills)
این معیار شامل هفت خرده معیار تحت عناوین نفوذ ، ارتباطات ، رهبری ، شتاب دهنده تغییر ، مدیریت تضاد ، ایجاد تعهد و همکاری به مشارکت به شرح ذیل است:
الف:نفوذ (Influence)
بکارگیری تاکتیکهای موثر برای متقاعد کردن است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-در متقاعد کردن افراد مهارت دارند.
-درخواستهای خود را از شنونده طرف مقابل (با صدای خوش)بیان می کنند.
-از استراتژیهای پیچیده چون تاثیر غیر مستقیم برای رسیدن به اجماع استفاده می کنند.
ب:ارتباطات (Communication)
ارسال پیامهای واضح و مطمئن برای مخاطبان است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-در ارسال و دریافت علایم هیجانی برای روشن کردن پیامشان موثرند.
-با موضوعات مشکل برخورد و مقابله صریح می کنند.
-ارتباطات باز را تشویق و ترویج می کنند و اخبار بد را مثل اخبار خوب پذیرا هستند.
ج:رهبری (Leadership)
روحیه بخشی و راهنمایی افراد و گروههاست.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-دارای قدرت بیان و برانگیختن اشتیاق برای یک چشم انداز و ماموریت مشترک هستند.
-در صورت نیاز افراد به راهنمایی و هدایت ، بدون توجه به موقعیت ، پیشگام هستند.
-از طریق الگو و نمونه افراد را هدایت و رهبری می کنند.
د:شتاب دهنده تغییر (Change Catalyst)
اعمال مدیریت تغییر است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-الگوی تغییر مورد نیاز دیگران می باشند.
-طرفدار تغییر و مشارکت دیگران در فعالیتهای خود هستند.
-نیاز به تغییر و حذف موانع را تشخیص می دهند.
ه:مدیریت تضاد (Conflict Management)
مذاکره و حل اختلاف نظرها و تضادهاست.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-بحث و مذاکره و گفتگوی آزاد را تشویق می کنند.
-راه حلهای برد – برد را سازماندهی می کنند.
-افراد ناسازگار و موقعیتهای تنش زا را با دیپلماسی و تدبیر مدیریت می کنند.
و:ایجاد تعهد (Building Bonds)
پرورش روابط موثر است . چنین افرادی :
-شبکه های غیر رسمی گسترده را پرورش می دهند و حفظ می کنند.
-روابطی را که دارای منافع دو طرفه هستند ، بررسی می کنند.
-توانایی ایجاد حس تفاهم و حفظ و نگهداری افراد در گروه را دارند.
ز:همکاری و مشارکت
کار کردن با دیگران در جهت اهداف مشترک است . چنین افرادی :
-جو همکاری دوستانه را ارتقا می دهند.
-در تاکید بر وظیفه و توجه به روابط توازن دارند.
-دارای حس همکاری ، سهیم شدن در اطلاعات و منافع مشترک هستند.
ح:شایستگی تیمی (Team Capabilities)
ایجاد هم افزایی گروهی برای پیگیری تحقق اهداف جمعی است.
چنین افرادی :
-نظر همه اعضا را برای مشارکت مشتاقانه و فعال جلب می کنند.
-از گروه و اعتبار آن حمایت می کنند.
-ایجاد هویت تیمی می کنند و دارای احساس همبستگی ، روحیه گروهی و تعهد هستند.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-06-11] [ 10:35:00 ب.ظ ]
|