مدل و مقیاس کیفیت خدمت به مشتری |
۲-۲-۷٫ مدل و مقیاس کیفیت خدمت به مشتری
پیاده کردن برنامه «مدیریت کیفیت استراتژیک [۱]» نیازمند شناختی روشن از کیفیت ، انتظارات مشتریان ، کیفیت ادراک شده ، مقیاس های کیفیت و عوامل عمومی تعیین کننده کیفیت می باشد. شناخت موارد مذکور لازم است ولی کافی نیست ، بلکه نیاز به مدل هایی است که مدیریت را در شناخت کاستی ها و برنامه ریزی برای پیاده سازی برنامه «بهبود کیفیت استراتژیک[۲]» یاری رساند. به طور کلی یک مدل تلاش می کند تا ارتباطات مهمی که بین متغیرها وجود دارد را نشان دهد.
۲-۲-۷-۱٫ اجزای مقیاس کیفیت بر اساس مدل سروکوال[۳]
این مقیاس شامل ۵ بعد است ، عوامل محسوس ، قابلیت اعتبار، پاسخگویی ، قابلیت اطمینان و همدلی.
هر کدام از این ابعاد دارای چندین مولفه هستند که به وسیله یک مقیاس ۵ یا ۷ رتبه ای ( و گاهی ۹ رتبه ای) اندازه گیری می شوند. مجموعا این ۵ بعد به شرح زیر هستند. (پاراسورامان و دیگران ، ۱۹۸۸)
*عوامل محسوس
- تجهیزات مدرن
- امکانات فیزیکی قابل توجه
- کارکنانی با ظاهر تمیز و آراسته
- مدارک منظم و مرتب
*قابلیت اعتبار
- انجام کار وعده داده شده تا زمان معین
- نشان دادن علاقه خالصانه برای حل مشکلات مشتری
- انجام اصلاحات در اولین زمان
- ارائه کالا و انجام خدمات در زمانی که وعده داده شده
- ارائه گزارشات بدون غلط
*پاسخگویی
- کارکنان به مشتریان می گویند که دقیقا چه خدماتی را انجام خواهند داد.
- کارکنان خدمات فوری را به مشتریان ارائه می دهند.
- کارکنان همیشه برای کمک به مشتریان تمایل دارند.
- کارکنان در هر حال آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان هستند.
*اطمینان خاطر
- رفتار کارکنان به مرور اعتماد را در مشتریان ایجاد می کند.
- مشتریان در تعاملات خود با سازمان احساس امنیت می کنند.
- کارکنان همواره نسبت به مشتریان با ادب رفتار می کنند.
- کارکنان برای پاسخگویی به سوالات مشتریان دارای دانش کافی هستند.
*همدلی
- توجه فردی به مشتریان
- ساعات کاری مناسب برای تمامی مشتریان
- کارکنان به مشتریان توجه شخصی نشان می دهند.
- خواستار بهترین منافع برای مشتریان بودن
- کارکنان نیازهای خاص مشتریان را درک می کنند.
۲-۲-۷-۲٫ مزایای بکار گیری سروکوآل
- می توان کیفیت را با توجه به دیدگاه های مشتری بهبود بخشید.
- می توان تصورات و انتظارات مشتری را فراتر از زمان و اختلاف بین آن ها را دنبال کرد.
- می توان از این روش برای بهینه کاوی استفاده کرد.
- می توان از این روش برای مقایسه ادراکات و انتظارات گروه های مختلف مشتریان سود جست ( به ویژه در بخش عمومی).
- می توان فاصله ادراکات و انتظارات مشتریان داخلی را کاهش داد ( مثلا در بخش های داخلی سازمان).
- می توان از نتایج در اولویت بندی نیازهای مشتری در برخی از روش های کیفیت نظیر گسترش کارکردهای کیفیت (QFD) سود جست (شاهین، ۱۳۸۰).
۲-۲-۷-۳٫ انتقادهایی بر علیه سروکوال
علی رغم معروفیت و کابرد گسترده آن ، سروکوآل موضوع بسیاری از انتقادها بوده است. از جمله:
- سروکوآل در بکارگیری تئوری های اقتصادی ، آماری و روان شناختی ناموفق است.
- شواهد کمی وجود دارد که مشتریان برحسب شکاف انتظارات – ادراک کیفیت خدمت را ارزیابی کنند.
- سروکوآل صرفا بر فرآیند ارائه خدمت تمرکز دارد نه بر ستانده خدمات.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-06-11] [ 07:21:00 ب.ظ ]
|