پایان نامه بررسی تاثیر حافظه سازمانی و یادگیری سازمانی بر مزیت رقابتی |
جدول 3-6) میزان آلفای پرسشنامه………………………………………………………………………………… 81
جدول 4-1) توصیف متغیر نوآوری سازمانی……………………………………………………………………. 86
جدول 4-2)توصیف متغیر حافظه سازمانی……………………………………………………………………….. 87
جدول 4-3) توصیف متغیر یادگیری سازمانی…………………………………………………………………… 88
جدول 4-4) توصیف متغیر نوآوری بازار…………………………………………………………………………. 89
جدول 4-5) توصیف متغیر مزیت رقابتی…………………………………………………………………………. 90
جدول 4-6) آزمون کولمو گروف- اسمیرنوف………………………………………………………………… 91
جدول 4-7) همبستگی خطی بین متغیرهای اصلی تحقیق……………………………………………………… 92
جدول 4-8) تحلیل مسیر…………………………………………………………………………………………….. 97
جدول 4-9) شاخص های برازش مدل های تحقیق…………………………………………………………….. 101
جدول 4-10) آزمون فرضیه ها…………………………………………………………………………………….. 104
نمودارها:
نمودار4-1) هیستوگرام متغیرنوآوری سازمانی…………………………………………………………………… 86
نمودار 4-2) هیستوگرام متغیر حافظه سازمانی…………………………………………………………………… 87
نمودار 4-3) هیستوگرام متغیر یادگیری سازمانی……………………………………………………………….. 88
نمودار 4-4) هیستوگرام متغیر نوآوری بازار……………………………………………………………………… 89
نمودار 4-5) هیستوگرام متغیر مزیت رقابتی……………………………………………………………………… 90
نمودار 4-6) مدل پایه تحقیق در حالت استاندارد……………………………………………………………….. 93
نمودار 4-7) مدل پایه تحقیق در حالت اعداد معنی داری……………………………………………………… 95
نمودار 4-8) ضریب مسیر در مدل مفهومی………………………………………………………………………. 96
چکیده:
تداوم حیات هر سازمانی بستگی به تعامل پویای آن با محیط بیرونی و درونی دارد. بر اثر این تعامل تازه ترین اطلاعات و یافته های علوم و فنون بشری دریافت و منجر به تغییراتی در شیوه های عمل و رفتار سازمانی می گردد. به طور کلی هدف از این مطالعه بررسی تاثیر حافظه سازمانی و یادگیری سازمانی بر مزیت رقابتی سازمان ها می باشد. یادگیری سازمانی به عنوان یکی از زیر مجموعه های مدیریت دانش در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین نوآوری سازمانی و نوآوری بازار نیز از متغیرهای میانجی این تحقیق می باشند. جامعه آماری تحقیق را، شعب بانک ملی استان گیلان تشکیل می دهد که 138 شعبه می باشند. داده ها بوسیله پرسشنامه جمع آوری شده است و از طریق مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده ی رابطه معنی دار بین یادگیری سازمانی و حافظه سازمانی با مزیت رقابتی بانک ملی است.
واژه های کلیدی: حافظه سازمانی، یادگیری سازمانی، نوآوری سازمانی، نوآوری بازار، مزیت رقابتی
مقدمه:
سازمان های معاصر بر خلاف گذشته در صحنه ی رقابت روزافزونی فعالیت می کنند که در آن، برداشتن یک گام اشتباه می تواند به بهای حذف آن ها از میدان رقابت تمام شود . از این رو سازمان ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی ناگزیرند نسبت به تغییرات در دنیای کسب وکار حساسیت نشان دهند و تلاش کنند خدمات و محصولات منحصر به فردی ارائه کنند تا اثر بخشی خود را در مقابل تغییر و تحولات حفظ کنند ( الوانی و بیگی، 1386 .(امروزه دیگر هدف اصلی سازمان، فروش محصولات یا ارائه خدمات به تنهایی نیست، بلکه هدف ایجاد رابطه و پیوند پایدار بین محصولات و گروه خاصی از مشتریان است که عصاره آن نوعی تعهد و وفاداری مشتری نسبت به محصول سازمان خواهد بود. ایجاد چنین تعهدی طی فرآیندی صورت می گیرد که شامل آشنا شدن مشتری با محصول، شناخت پیدا کردن نسبت به آن و سپس ترجیح محصول است. در صورت موفقیت آمیز بودن این فرآیند، وفاداری مشتری، موفقیت سازمان و مایوس شدن سایر رقبا تضمین می شود (رنجبران و غلامی، 1385). مزیت رقابتی در سازمان های امروزی تنها راه بقا در محیط رقابتی و
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-06-06] [ 02:54:00 ق.ظ ]
|