۴-مبادله اسناد الکترونیکی مالیاتی با بانک

 

۲-۱۸ طبقه بندی خدمات مالیات الکترونیکی در اروپا

 

طبقه بندی خدمات مالیات الکترونیکی و مقایسه مدیریت مالیات الکترونیکی در کشور های ‌اروپایی‌ انجام و این نتایج حاصل گردید در بین کشورهای ‌اروپایی‌ به ترتیب فرانسه سوئد و استونی بالاترین و اسلواکی و مقد ونیه و لیختن اشتاین درپابین ترین رتبه شاخص خدمات مالیات الکترونیکی قرار دارند(فرهاد شیخان،۲۰۱۲)

 

شکل۲- ۱۰: خدمات مالیات الکترونیکی در اروپا

 

۲-۱۹ پیشینه تحقیق

 

پژوهش در سال ۲۰۱۲ توسط فرهاد شیخان درکشورترکیه (دانشگاه سلیمان دمیرل) مجله دانشکده ‌اقتصاد و علوم اداری )با عنوان طبقه بندی خدمات مالیات الکترونیکی و مقایسه مدیریت مالیات الکترونیکی در کشور های ‌اروپایی‌ انجام شد و این نتایج حاصل شد در بین کشورهای ‌اروپایی‌ به ترتیب فرانسه سوئد و استونی بالاترین و اسلواکی و مقد ونیه درپابین ترین رتبه شاخص خدمات مالیات الکترونیکی قرار دارند

 

پژوهش دیگری در سال ۲۰۱۲ توسط وصال شیخالی اوف در کشور آذر بایجان باعنوان بررسی سیستم مالیاتی واصلاحات جدید (الکترونیکی کردن مالیات )و میزان رضایت مندی مودیان انجام شده است این نتایج به دست آمد سیستم آن لاین مالیاتی باعث مزایای زیر می‌گردد:

 

۱-صرفه جوئی در زمان و بودجه دریافت و ارسال مراسلات

 

۲-مکاتبه الکترونیکی با سایر سازمان‌های مالیاتی

 

۳- مکاتبه الکترونیکی با سایرمودیان

 

۴-تبادل الکترونیکی اسناد

 

۵-سرعت گردش اسناد

 

۶-توسعه الکترونیکی بایگانی اسناد

 

۷-دریافت اطلاعات ‌در مورد گردش اسناد و مجریان

 

۸- جلب رضایت مودیان مالیاتی

 

پژوهش دیگری در سال ۲۰۰۶ توسط چانگ و همکارانش با عنوان شاخص‌های پذیرش خدمات دولت الکترونیک انجام شد که سیستم پرداخت مالیات و ثبت اینترنتی را با بهره گرفتن از مدل تئوریکی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده مطرح نمود. فرضیه مبتنی بر مدل تئوری رفتار برنامه ریزی شده در این تحقیق توسعه داده شده بود تا پذیرش کاربران را ارزیابی نماید. یافته های ریزی شده تحقیقات پذیرش کاربر مؤید آن است که وقتی کاربران با بسته نرم افزاری جدیدی رو به رو می‌شوند،فاکتورهای متعددی بر تصمیم آن ها مبنی بر چگونگی و زمان استفاده از آن تأثیر می‌گذارد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها عبارت است از:

 

۱-‌در مورد کاربرانی که فناوری را پذیرفته اند (پذیرندگان) و نیز آنهایی که آن را نپذیرفته اند، سودمندی ادراک شده، اعتماد و سازگاری، شاخص‌های مهمی برای نگرش نسبت به ثبت و پرداخت اینترنتی مالیات تلقی می شود.

 

۲- نوآوری‌های شخصی تأثیر معنی داری بر عقاید آن ها ندارد. ‌بر اساس تعریف نوآوری شخصی که

 

آگراوال و پراساد ارائه می‌دهند، خصوصیات فردی در پذیرش فناوری اطلاعات، می‌تواند کمک کند تا کاربرانی را بیابیم که بیشتر تمایل دارند قبل از دیگران نوآوری‌های فناوری اطلاعات را بپذیرند. این یافته تجربی نشان می‌دهد، کاربرانی که خدمات دولت الکترونیک را قبل از سایرین می‌پذیرند، از سطوح بالاتری از نوآوری شخصی برخوردار نیستند. ممکن است پذیرش با بهره گرفتن از سیستم ثبت و پرداخت اینترنتی مالیات یک مشکل نباشد، اما کار جالبی برای پذیرندگان دارای نوآوری شخصی می‌باشد.

 

۳- سهولت استفاده ادراک شده و ریسک ادراک شده به طور معنی داری بر عقاید پذیرندگان نسبت بهخدمات دولت الکترونیک تأثیر می‌گذارد. جفن و همکارانش اظهار نمودند که «ریسک ادراک شده؛ انتظار ذهنی فرد نسبت به ضرر در دنبال کردن نتیجه مطلوب است.» نتایج تجربی نشان می‌دهد که سهولت استفاده افزایش یافته و ریسک ادراک شده کاهش یافته هر دو بر عقاید پذیرندگان به طورمعنی داری تأثیر می‌گذارند. با این حال، این دو بر کسانی که این خدمات را نمیپذیرند تأثیری ندارد.‌بنابرین‏، روشن است که سهولت استفاده ادراک شده و سطح پایینتر ریسک، شاخص‌های مفیدتری برای پذیرندگان خدمات دولت الکترونیک می‌باشد. برای افرادی که فناوری را نمی پذیرند، دلیل احتمالی این است که این دو شاخص به سادگی درک نمی شوند یا ارزشی ندارد که به آن ها توجه شود.

 

۴- تأثیر میان فردی، شاخص مهمی برای هنجارهای ذهنی ادراک شده هم برای پذیرندگان و هم برای افرادی است که فناوری را نمی پذیرند. یعنی عقاید دوستان و نظایر آن ‌در مورد خدمات دولت الکترونیک به روشنی بر عقاید پذیرندگان و نپذیرندگان تأثیر می‌گذارد. همچنین تأثیرات خارجی، مانندگزارشات خبری و یا مطبوعات جمعی بیشتر بر پذیرندگان تأثیر دارد تا بر کسانی که نپذیرفته اند. اصلاً پذیرندگان به گزارشات خبری توجه می‌کنند، در حالی که کسانی که این سیستم را نمیپذیرند، یا اصلاً توجه نمیکنند و یا به ندرت به آن توجه می‌کنند.

 

در پژوهشی دیگر توسط شین ویوآن هانگ ( ۲۰۰۶ ) تحت عنوان «پذیرش خدمات دولت الکترونیک از سوی کاربران، مورد سیستم اسناد الکترونیکی» ‌به این نتیجه دست یافت که قبل از اینترنتی کردن خدمات دولتی، سنجش تمایل کاربران به پذیرش خدمات الکترونیکی ضروری به نظر می‌رسد.

 

در سال ۲۰۰۵ لی و همکارانش مطالعه های تجربی در خصوص تأثیر سوابق کیفی بر پذیرش سیستم های پرداخت الکترونیکی مالیات از سوی مالیات دهندگان انجام دادند. این مطالعه بر اساس داده های جمع‌ آوری شده از ۱۴۱ مالیات دهنده با تجربه در تایوان، پذیرش و تأثیر سوابق کیفی بر ادراک سودمندی مالیات دهندگان و ادراک سهولت استفاده از سیستم ارزیابی سنجیده شده است. نتایج نشان داد:

 

    1. مدل پذیرش فناوری مدلی معتبر جهت بررسی پذیرش سیستم پرداخت اینترنتی مالیات از سوی مالیات دهندگان می‌باشد؛ همچنین، برای مالیات دهندگان تأثیر ادراک سودمندی سیستم بیش از ادراک سهولت استفاده بر مالیات دهنده گان تاثیر گذاشته تا از این سیستم مالیات الکترونیکی استفاده کنند؛

 

  1. مواردی مانند کیفیت سیستم اطلاعاتی ، کیفیت اطلاعات و همچنین ادراک اعتبار سیستم به صورت مثبت بر سودمند نشان دادن سیستم تأثیر می‌گذارد؛ ۳- کیفیت اطلاعات بر ادراک سهولت استفاده تأثیر مثبت می‌گذارد

پژوهشی که در ژوئن ۲۰۰۳ توسط الیزابت و فومیکوهایاش با عنوان «پرداخت‌های مشتری وپذیرش تکنولوژی» صورت گرفت، با بهره گرفتن از نظرسنجی و جمع‌ آوری داده ها، راهکاری در جهت گسترش استفاده از دستگاه کارت خوان POSE در مراکز فروش ارائه نمود و ‌به این نتیجه دست یافت که تمایل در استفاده از ابزار پرداخت الکترونیک نسبت به ابزار سنتی بیشتر می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...