عوامل بافتی و رفتار مشکلآفرین: واسطهگری هویت |
همانطور که بارون۱و کنی۲(۱۹۸۶) بیان کردهاند، روانشناسان از دیرباز اهمیت متغیرهای واسطهگر را به رسمیت شناختهاند. وو۳و سومبو۴(۲۰۰۸) اشاره میکنند که الگوی محرک ـموجود زنده ـ پاسخِ وودورث۵ (۱۹۲۷)، یکی از اولین آثاری است که واسطهگری در آن معرفی شده است. اما بهطور تجربی، در دهه ۱۹۸۰ بود که با طرح راهبردها و تحلیلِ دادههای این نوع الگوها از سوی یک گروه از پژوهشگرانِ شخصیت و سازمانی همچون بارون و کنی ۱۹۸۶)، جیمز۶و برت۷(۱۹۸۴) و نیز جود۸و کنی (۱۹۸۱)، واسطهگری مورد توجه قرار گرفت.
متغیرهای واسطهگر سازههای رفتاری، زیستشناختی، روانشناختی و اجتماعی هستند که اثر یک متغیر را بر متغیر دیگر منتقل میکنند. واسطهگری راهی است که یک پژوهشگر بتواند فرایند یا سازوکاری را که یک متغیر بر متغیر دیگر تأثیر میگذارد، تبیین کنند (مک کینون۹[۱]، فیرچایلد۱۰[۲] و فریتز۱۱[۳]، ۲۰۰۷).
نقش واسطهگر هویت در رابطه بین متغیر بافتی کنشوری خانوادگی و رفتار مشکلآفرین در تحقیقی مقطعی که شوارتز و دیگران (۲۰۰۵) در ۱۸۱ نفر نوجوان اسپانیایی مهاجر در آمریکا با میانگین سنی ۱۲,۷ سال (۹۲ پسر، ۸۹ دختر) و مراقبان اصلیشان (عمدتاً مادران) انجام دادند، مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهشگران بر اساس روش الگویابی معادله ساختاری به این نتیجه دست یافتند که کنشوری ضعیف خانوادگی با افزایش سردرگمی هویت در ارتباط است. الگوهای معادله ساختاری نشان دادند که ۲۰ درصد رابطه بین کنشوری خانوادگی و رفتار مشکلآفرین بهطور غیر مستقیم از خلال هویت عمل میکند. در این تحقیق، کنشوری خانوادگی از طریق گزارشهای نوجوان و والد و بر حسب نشانگرهای دلمشغولی والدین در مورد زندگی نوجوان، والدگری مثبت، حمایت والدین و ارتباط با نوجوان اندازهگیری شده است. در این پژوهش، تفاوتهای جنسی در روابط بین کنشوری خانوادگی، هویت و رفتار مشکلآفرین نیز بررسی شد و نتایج نشان داد که بین دختران و پسران تفاوتی در این الگو وجود ندارد.
شوارتز و دیگران (۲۰۰۹) در نمونهای متشکل از ۲۲۷ نفر نوجوان پرخطر اسپانیایی در آمریکا (۶۳ درصد پسر با میانگین سنی ۱۲,۳۷ و والدین آنها (عمدتاً مادران) به منظور بررسی نقش واسطهگر هویت قومی و هویت شخصی در رابطه بین کنشوری مدرسه و کنشوری خانوادگی و رفتار مشکلآفرین، به نتیجهای مبنی بر نقش واسطهگر متغیرهای هویت دست نیافتند.
همانطور که ملاحظه شد، پژوهشهای انجامشده در باب واسطهگری هویت در یک پژوهش، نقش واسطهگر آن را در رابطه با کنشوری خانوادگی و رفتار مشکلآفرین نشان داده و در پژوهشی دیگر، هویت نقش واسطهگر در رابطه بین کنشوری خانوادگی و مدرسه، و رفتار مشکلآفرین نداشته است. در نهایت، در ایران نیز پژوهشی که به بررسی واسطهگری هویت در رابطه با عوامل بافتی و رفتار برونیسازیشده پرداخته باشد، گزارش نشده است.
- Baron, R. M. ۵٫ Woodworth, R. S. ۹٫ Mackinnon, D. P.
- Kenny, D. A.. 6. James, L. R. ۱۰ .Fairchild, A. J.
- Wu, A. D 7. Brett, J. M. 11. Fritz, M. S.
- Zumbo, B. D. 8. Judd, C. M.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-06-07] [ 04:53:00 ب.ظ ]
|