مدیریت ریسک پروژه بر اساس استاندارد [۱]PMBOK |
همانطور که پیش از این اشاره گردید مدیریت ریسک پروژه بر اساس استاندارد PMBOK شامل ۶ فرآیند بوده که به قرار زیر میباشد: (جوالد و رز[۲]، ۲۰۱۲)
- برنامه ریزی مدیریت ریسک[۳]
- شناسایی ریسکها[۴]
- تجزیه و تحلیل کیفی ریسک[۵]
- تجزیه و تحلیل کمّی ریسک[۶]
- برنامه ریزی واکنش به ریسک[۷]
- پایش و کنترل ریسک[۸]
شکل ۲-۲۷- جایگاه فرآیندهای ۶گانه مدیریت ریسک در ۵ فرآیند اصلی PMBOK:2008 |
فرآیندهای آغازین |
فرآیندهای برنامه ریزی |
فرآیندهای کنترل |
فرآیندهای اجرا |
فرآیندهای خاتمه |
پایش و کنترل ریسک |
برنامه ریزی مدیریت ریسک شناسایی ریسک تجزیه و تحلیل کیفی ریسک تجزیه و تحلیل کمّی ریسک برنامه ریزی واکنش به ریسک |
جایگاه این شش فرآیند در فرآیندهای اصلی مدل PMBOK در شکل ۲-۲۷ نشان داده شده است.
هریک از فرآیندهای نشانداده شده در شکل ۲-۲۷ دارای ورودی ها، ابزارها و تکنیکها و همچنین خروجیهایی هستند که در شکل ۲-۲۸ براساس استاندارد PMBOK:2008 از چپ به راست نمایش داده شده اند. (PMBOK:2008)
شکل ۲-۲۸- نمایش جزئیات فرآیندهای مدیریت ریسک در فرایندهای PMBOK:2008 |
- برنامه ریزی مدیریت ریسک
همانطور که در شکل ۲-۲۹ مشاهده میشود، برنامه ریزی ریسک، فرایندی است که چگونگی هدایت فعالیتهای مدیریت ریسک را تعریف می کند. دقت در برنامه ریزی این فرایند، احتمال موفقیت ۵ فرآیند بعدی را افزایش خواهد داد. (سبزهپور، ۱۳۸۹)
شکل ۲-۲۹- نمایش مراحل چرخه برنامه ریزی مدیریت ریسک (سبزهپور، ۱۳۸۹) |
بر اساس استاندارد PMBOK خروجیهای فرآیند برنامه ریزی مدیریت ریسک عبارتند از:
- متدولوژیها: در آن رویه ها، ابزارها و منبع داده ها که در اجرای مدیریت ریسک یک پروژه به کار میروند تعریف میشود.
- نقشها و مسئولیتها: به تعریف اعضای تیم ریسک می پردازد. اعضای شرکتکننده در فرآیند مدیریت ریسک در شکل ۲-۳۰ نشان داده شده است.
شکل ۲-۳۰- اعضای شرکتکننده در فرآیند شناسایی ریسکهای پروژه (سبزهپور، ۱۳۸۹) |
اعضای تیم شناسایی ریسک |
ذینفعان |
اعضای تیم پروژه |
سایر مدیران |
مدیر پروژه |
خبرگان موضوع |
کاربران نهایی |
خبرگان مدیریت ریسک |
مشتریان |
-
- بودجهبندی: به تخصیص منابع و برآورد هزینه های مورد نیاز مدیریت ریسک برای مقابله با ریسکها و پیشگیری از شرایط اضطراری می پردازد.
-
- زمانبندی: زمان و دفعات اجرای فرآیند مدیریت ریسک را در طول چرخه مدیریت پروژه تعریف می کند.
- طبقه بندی ریسکها: ساختاری کلی برای دستهبندی و شناسایی سیستماتیک ریسکها و درجه سازگاری جزئیات آن و مشخصکردن اثربخشی و کیفیت فرایندهای شناسایی ریسک ها تدوین می کند.
- تعریف احتمال و شدت ریسک: کیفیت و اعتبار فرآیند مدیریت ریسک در گرو تعریف درست سطوح مختلف احتمال ریسک و شدت آن است. احتمال وقع ریسک؛ درجه احتمال وقوع ریسک در آینده است، و شدت تاثیر ریسک؛ شدت تأثیر یا میزان خسارتی است که ریسک با فرض وقوع به بار میآورد.
- ماتریس احتمال و شدت ریسک: در این روش ریسکها بر اساس تاثیر بالقوهای که روی اهداف پروژه میگذارند اولویتبندی میشوند. یک روش خاص بدین شکل است که مقادیر احتمال و شدت اثر ریسک در سطر و ستونهای ماتریس نوشته شده و از ضرب این دو عامل مقادیر جدول حاصل گردیده و به همین اساس ریسکها اولویتبندی میشوند.
- حدود آستانهای تحمل ذینفعان پروژه: حدود آستانهای پارامترهای ریسکها که ذینفعان پروژه قادر به تحمل آنها هستند، ممکن است در برنامه فرآیند مدیریت ریسک در مورد یک پروژه خاص، توسط ذینفعان مورد تجدید نظر قرار گیرند.
- قالبهای گزارشدهی: نحوه مستندسازی و تحلیل خروجیهای فرایندهای مدیریت ریسک را تعریف نموده، الگو و محتوای فهرست ثبت ریسکها را به همراه فرمت گزارشهای آنها توصیف می کند.
- پیگیری و مستندسازی: نحوه ثبت ریسکها را برای پروژه فعلی و نیازهای آتی ، مستند می کند و علاوه بر آن به مستندسازی چگونگی ممیزی فرایندهای مدیریت ریسک نیز می پردازد.
- شناسایی ریسکها
شناسایی ریسک، اولین گام اجرایی در فرآیند مدیریت ریسک یک پروژه میباشد. در این فرایند، کلیه ریسکهای بالقوه که ممکن است رخ داده و به پروژه تاثیر بگذارند شناسایی و مشخص میشوند. این شناسایی برای این ضروری است که در مراحل بعدی مدیریت ریسک، با داشتن برنامه مناسب واکنش به ریسک، جلوی وقوع ریسکهای مهم را گرفته یا اثرات آنها را کاهش میدهد. (سبزهپور، ۱۳۸۹)
شناسایی ریسک فرایندی است که در گذشته بسیاری از تیمهای پروژه و سازمانها نتوانستهاند به خوبی از عهده آن برآیند. حتی امروزه نقصان در شناسایی ریسک و ارزیابی آن، یکی از عوامل کلیدی شکست پروژهها میباشد. معمولاً به دلیل مشکل بودن این بخش، شناسایی و مدیریت ریسک در پروژهها به خوبی انجام نمی شود. شناسایی ریسک برای بسیاری از مدیران پروژه امری سخت و طاقت فرسا میباشد، به خاطر اینکه ریسک نسبت به سایر فرایندها امری غریب به نظر میرسد. از آنجاییکه دانش و تجربیات یک تیم از افراد، بسیار بیشتر از دانش و تجربیات فردی است، لذا بهتر است فرآیند شناسایی ریسک با بهره گرفتن از یک تیم صورت پذیرد. (روزبهی و جدا، ۱۳۸۷)
[۱] Project Management of Body Of Knowledge
[۲] Gewald, H., Rouse, A.
[۳] Plan Risk Management
[۴] Identify Risks
[۵] Perform Qualitative Risk Analysis
[۶] Perform Quantitative Risk Analysis
[۷] Plan Risk Responses
[۸] Monitor and control Risks
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-02-31] [ 05:15:00 ب.ظ ]
|