متن کامل پایان نامه : توقیف سایر مصادیق مالکیتهای صنعتی |
آنها در مقام اجرای حکم را مورد بررسی قرار می دهیم.
نشانه جغرافیایی نام یا سمبلی است که برای معرفی برخی کالاها که به محل یا مبداء جغرافیایی خاص (مانند شهر، منطقه یا کشور) تعلق دارند به کار میرود. استفاده از این نشانه به عنوان گواهینامهای عمل میکند که نشان میدهد کالا دارای برخی کیفیت یا هر وضعیت به لحاظ مبداء جغرافیایی خود است. در سال ۱۳۸۳ با تصویب قانون حمایت از نشانههای جغرافیایی، حمایت از این دسته از حقوق فراهم شده است.
اسرار تجاری، دانش فنی محرمانه و گردآوری اطلاعات مفید است که در انجام فعالیتهای صنعتی خاص، یا در توسعه فنون سودمند یک هدف صنعتی ضرورت دارد. در حقوق ایران، به طور مستقیم اسرار تجاری در قانونی واحد و جامع مورد حمایت قرار نگرفتهاند، اما در قوانین مختلف به ویژه قانون مسؤولیت مدنی، قانون مجازات اسلامی و قانون تجارت الکترونیکی به طور پراکنده، مواردی صراحتاً یا به طور ضمنی به موضوع مورد بحث مربوط میگردند.
در رابطه با طرح صنعتی نیز، به موجب ماده ۲۰ قانون ثبت علائم و اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶: «هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها یا هرگونه شکل سهبعدی با خطوط، رنگها و یا بدون آن، به گونهای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است…».
به طور کلی، طرح صنعتی یک هنر کاربردی است که به وسیله آن، جنبههای زیبایی شناختی و کاربردی محصول برای بازارپسندی و تولید، بهبود پیدا میکند. بنابراین، نقش طراح صنعتی یافتن و اجرای راهحلهای مبتنی بر طراحی در قبال مسائل مهندسی، بازاریابی و فروش است. از نظر شورای بینالمللی انجمنهای طرح صنعتی، طرح صنعتی یک فعالیت خلاقانه است که هدف آن ایجاد کیفیات چندوجهی برای اشیاء، فرایندها، خدمات و سیستمهای مربوط به آنها در کل چرخه زندگی است.[۱]
با توجه به اینکه این دسته از اموال دارای ارزش اقتصادی میباشند، میتوان در مقام اجرای حکم دادگاه نسبت به آنها حکم توقیف صادر نموده و دارنده این حقوق را از بهرهبرداری از منافعشان محروم کرد. برای مثال، وضعیت مالک یک طرح صنعتی یا نشانه جغرافیایی را در نظر بگیرید. حق او بر طرح صنعتی یا نشانه جغرافیایی به صورت چیزی مثبت در کیسه داراییش نمایان است و این سبب میگردد که او از چنان اعتباری برخوردار باشد که دیگران به معامله با وی تمایل داشته باشند و حتی در انعقاد قرارداد با مالک فکری بر یکدیگر سبقت گیرند و طلبکاران با اطمینان مضاعفی به آینده طلب خویش بیندیشند. حال تصور کنید که مالک فکری بدهکار گردد. در این هنگام، به درخواست طلبکاران با صدور قرار تأمین از سوی دادگاه یا اجراییه اسناد رسمی میتوان به توقیف یا استیفاء طلب از محل اموال فکری اقدام کرد. البته، در نظامهای حقوقیای که برای اموال فکری مالیتی متصور نیستند، صدور دستور توقیف بعید است؛ زیرا توقیف به منزله سرآغازی برای مالکیت است. همچنین، ممکن است مالک فکری در برابر بدهی خود، اموال فکریش را به رهن بسپارد و سرانجام آنها قهراً به طلبکاران منتقل گردند.
در زمینه توقیف مصادیق مالکیت صنعتی نیز باید حالات مختلف مورد بررسی قرار گیرند:
هرگاه اثر به منصه ظهور نرسیده یا در حد ایده است، مالیت آن در اکثر قوانین محل تردید بوده و لذا نمیتوان بحث توقیف و توابع آن را مطرح ساخت. تا زمانی که اثر ادب و هنری انتشار نیافته در هیچ صورتی(چه با رضایت چه بی رضایت پدیدآورنده) قابل توقیف نیست، همچنین در خصوص آپار صنعتی و تجاری این حوزه این آثار تا قبل از ثبت به هیچ ترتیب قابل توقیف نمی باشند.
از آنجایی که قانونگذار عدم جواز توقیف مالکیتهای فکری در حالتی که از ذهنیات محکومعلیه خارج گردیده و تقریباً به صورت عین درآمده است، قبل از اینکه به عرضه عموم برسد، صادر نموده است، باید گفت به طریق اولی توقیف مالکیتهای فکری و معنوی قبل از بروز و خلق، امکانپذیر نیست.
در حالت دیگر، در صورتی که اثر به انتشار یا عرضه عمومی برسد، طلبکاران میتوانند تقاضای توقیف یا تأمین را مطرح نموده و از محل اموال فکری، طلب خود را وصول کنند.
با توجه به موارد مذکور ممکن است قانونگذار با این رویکرد که چنانچه جهت وصول مطالبات محکومله اجرایی مترصد توقیف آثار فکری قبل از مراحل ثبت اولیه گردد، این امر را که اینگونه توقیف ها ممکن است باعث جلوگیری از ارائه آثار و پدیده های فوق توسط محکومعلیه پدیدآورنده که قصد به منصه ظهور رساندن اثر علمی خود را دارد گردد و این باعث جلوگیری از پیشرفت علم و فناوری و ارائه راهکارهای جدید علمی شود، قانونگذار مانع توقیف آنها در این مرحله گردیده است. بنابر شرح توضیح داده شده، باید گفت این حقوق و آثار تا زمانی که در هر کدام از آثار و پدیده های فکری بسته به نوع آنبا رضایت و اراده پدیدآورنده به ثبت یا نشر اولیه نرسیده، قابلیت توقیف را ندارند.
در تأمین یا توقیف حقوق مادی، چنانچه این حقوق قبلاً به شخص اعم از حقیقی یا حقوقی، جزئاً یا کلاً واگذار شده یا صرفاً حق بهرهبرداری به غیر منتقل شده باشد، تا زمانی که حقالزحمه پدیدآورنده به وی پرداخت نشده، امکان تأمین یا توقیف وجوه مربوط نزد منتقلالیه یا بهرهبردار به عنوان مال نزد شخص ثالث، با توجه به مقررات مواد ۸۷ تا ۹۸ قانون اجرای احکام مدنی وجود دارد.
مبحث سوم: وضعیت مال فکری پس از انتقال قهری به طلبکاران
در این قسمت، به دنبال پاسخگویی به این پرسش هستیم که در صورت انتقال قهری اموال فکری در پی توقیف یا رهن، سرنوشت مال فکری به چه ترتیب خواهد بود؟
در چنین شرایطی، به نظر میرسد باید از دیدگاه انصاف، به پاس خدمات پدیدآورنده به جامعه، امتیازی را به او اعطا نمود تا نه از طلبکاران حقی ضایع گردد و نه قدرناشناسی نسبت به مالک فکری صورت گیرد. در این راستا، مطابق با قوانین برخی کشورها، از جمله بند ۲ ماده ۹۹ قانون حق اختراع کره، اگر مالک فکری نتوانست دین خود را ادا کند و مال فکری به فروش رسید، به طور قهری امتیاز قرارداد مجوز بهرهبرداری غیرانحصاری به مالک فکری اعطا گردد.[۲]
به نظر پدیدآورندهای که مال فکری او در اجرای قرار تأمین خواسته از مرجع قضایی توقیف شده نیز میتواند مانند سایر خواندگان در این مرحله تبدیل تأمین را از مرجع قضایی تقاضا کند و با رعایت شرایط مقرر در قانون، به جای مال توقیف شده، مال دیگری را تودیع کند. به موجب ماده ۱۲۴ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹: «خوانده میتواند به عوض مالی که دادگاه میخواهد توقیف کند و یا توقیف کرده است، وجه نقد یا اوراق بهادار به میزان همان مال در صندوق دادگستری یا یکی از بانکها ودیعه بگذارد. همچنین میتواند درخواست تبدیل مالی را که توقیف شده است به مال دیگر بنماید مشروط به اینکه مال پیشنهادشده از نظر قیمت و سهولت فروش از مالی که قبلاً توقیف شده است کمتر نباشد. در مواردی که عین خواسته توقیف شده باشد تبدیل مال منوط به رضایت خواهان است». مطابق با ماده ۱۲۵ این قانون نیز، درخواست تبدیل تأمین از دادگاهی میشود که قرار تأمین را صادر کرده است. دادگاه مکلف است ظرف دو روز به درخواست تبدیل رسیدگی کرده، قرار مقتضی صادر نماید.
در انتها باید خاطر نشان ساخت که هیچ طلبکاری نمیتواند از طریق تأمین یا عملیات اجرایی، مؤلف مدیونی را مجبور به ایجاد اثری نماید و یا آنکه او را مجبور به ایجاد تغییرات در اثر موجود کند؛ زیرا در این حالت اثر در اختیار مؤلف است و تنها او میتواند موقع ایجاد و یا نشر اثر را تشخیص داده و یا آنکه در اثر خود تغییراتی موافق میل خود بدهد. «در حقوق فرانسه رویه قضایی بر این اعتقاد است که حتی اگر پدیدآورنده به موجب قرارداد نسبت به تکمیل یا آفرینش اثر متعهد باشد، میتواند به استناد حق افشای اثر، از اجرای تعهد خود سرباز زند».[۳] همچنین، هیچکس نمیتواند مؤلفی را از طریق تأمین یا عملیات اجرایی مجبور به تجدید نشر اثری نماید؛ زیرا همانگونه که ذکر گردید، نشر و تجدید نشر از اختیارات خاص مؤلف میباشد.
مبحث چهارم: روشهای ارزشگذاری داراییهای فکری
یکی از مسائل مرتبط با بحث توقیف داراییهای فکری، شیوههای ارزشگذاری این دسته از اموال میباشد. در این مبحث، ضمن بررسی رویکردهای ارائه شده در ارزشگذاری داراییهای معنوی، روشهای ارزشگذاری انواع گوناگون داراییهای معنوی را مورد بررسی قرار میدهیم.
گفتار اول:رویکردهای ارزشگذاری داراییهای معنوی
بااستفاده از رویکردهای زیر میتوان حدود حداقل، حداکثر و گاه متوسط ارزش یک دارایی را تعیین و سپس بااستفاده از فاکتورهای مهم ذکر شده در مورد هریک از داراییها، به توافق در مورد ارزش دارایی دست یافت.
بند اول: رویکرد بازار
در این رویکرد باتوجه به قیمت تعیین شده در بازار رقابتی، اقدام به ارزشگذاری داراییهای معنوی شود. این رویکرد به طرق ذیل اعمال میگردد:
- قیمت بازار: در مواقعی که یک دارایی با خصوصیات یکسان در بازار موجود باشد، کارشناس میتواند با استعلام قیمت آن از بازار، ارزش آن را برآورد کند.
- نظر کارشناس خبره: در مواردی نیز میتوان با کمک گرفتن از کارشناسان خبره در مورد دارایی استعلام قیمت کرد. این روش در مورد داراییهای مشهود کاربرد بیشتری دارد.[۴]
بند دوم: رویکرد هزینهای
این رویکرد مبتنی بر هزینه بوده و شامل روشهای زیراست.
- روش جایگزینی: بااین روش میتوان بااستعلام قیمت یک دارایی با ویژگیهای ذاتی مشابه و یا خصوصیات ارضاکنندگی جایگزین با دارایی مورد نظر، حداکثر ارزش آن دارایی را به دست آورد. این روش هنگامی کاربرد دارد که دارایی مشابه یا دارایی با خصوصیات ارضاکنندگی جایگزین موجود و امکان استعلام قیمت آن بهسادگی امکانپذیر باشد.
- روش مالکیت مجدد: در مواردی که برآورد میزان هزینههای مورد نیاز برای دستیابی به دارایی مورد نظر امکانپذیر باشد، میتوان با تخمینی از هزینهها، حداقل ارزش یک دارایی را محاسبه کرد.
- هزینههای دفتری: در صورتی که مستندات هزینههای انجام یافته به منظور حصول یک دارایی در دسترس بوده و صحت آنها مورد قبول طرفین باشد، میتوان بااستناد به آنها حداقل ارزش یک دارایی را تعیین کرد.[۵]
بند سوم: رویکرد درآمدی
در این رویکرد، ارزش یک دارایی براساس پیشبینی درآمد ناشی از آن دارایی و براساس جداول مالی از جمله گردش وجوه نقد، تعیین میگردد. این رویکرد نیز شامل روشهای مختلفی به شرح ذیل میباشد:
- روش گردش وجوه نقد آزاد: این روش هنگامی قابل استفاده است که تفکیک درآمد براساس اجزای سرمایهگذاری امکانپذیر باشد. در این روش، جریان نقدینگی خالص ناشی از دارایی مورد ارزیابی قابل پیشبینی است و این نتیجه ملاک ارزشگـــذاری قرار میگیرد و سپس ارزش فعلی آن براساس نرخ تنزیل معین محاسبه میشود. درصد قابل توجهی از رقم حاصل از ارزش فعلی وجوه نقد به عنوان ارزش دارایی محسوب میگردد. باید توجه داشت که نرخ تنزیل در هنگام محاسبه ارزش فعلی جریان نقدینگی آزاد بایــد منعکسکننده خطرات مرتبط با نوع دارایی نیز باشد.
- صرفهجویی در هزینه: وجود بعضی داراییها در یک کسب و کار موجب کاهش هزینهها خواهد شد. در مورد این نوع داراییها میتوان با تخمین و یا تعیین مقدار هزینه صرفهجویی شده در نتیجه بکارگیری از دارایی موردنظر و در طول عمر مفید دارایی، ارزش آن را تخمین زد. برای مثال، طراحی و استفاده از یک نرمافزار رایانهای در یک سازمان میتواند موجب کاهش هزینههای چون هزینه پرسنلی، سربار و غیره شود.[۶]
گفتار دوم: روشهای ارزشگذاری انواع گوناگون داراییهای فکری
در این قسمت، به بررسی روشهای ارزشگذاری انواع گوناگون داراییهای فکری میپردازیم.
بند اول: فناوری
فناوری عبارت است از مجموعه تکنیکها و مهارتهای ذهنی و یدی که در فرهنگ فنی به مجموعه اطلاعات و مهارتهای با حق مالکیت و یا بدون آن اطلاق میگردد.خرید فناوری دسترسی سریع به ابزار پیشرفته تولید و کنترل روی ابزار تولید را ممکن میسازد.
فناوری معمولاً شامل امتیاز (حق لیسانس) و خدمات مرتبط است که هریک شامل زیرمجموعههای زیر است:
الف- امتیازها شامل حقاستفاده و بهره برداری از اختراع، علائم تجاری و دانش فنی؛
ب- خدمات شامل کمکهای فنی، خدمات مهندسی.
باتوجه به احراز شرایط لازم، از هر سه رویکرد اصلی ذکر شده در زمینه ارزشگذاری داراییهای معنوی میتوان جهت ارزشگذاری فناوری بهره برد. باید توجه داشت که در این رویکردها، در واقع ارزش امتیازها تخمین زده میشود، نه ارزش خدمات؛ زیرا معمولاً خدمات دارای هزینهها و ارزشی معین برای هردو طرف هستند. همچنین، هریک از موارد امتیازها را نیز میتوان به تنهایی و به طور مجزا ارزشگذاری نمود.
فاکتورهای مهم در تعیین ارزش فناوری را میتوان به شرح ذیل برشمرد:
۱- اعتبار و حسن شهرت فروشنده یا صاحب فناوری؛۲- هزینه صرفهجویی شده در نتیجه بکارگیری فناوری؛۳- قیمت تمام شده محصول تولید شده بـــــه وسیله فناوری جدید در مقایسه با قیمت بازار؛۴- وابستگی فناوری به فروشنده یا مالک آن؛۵- وجود مستندات کاربردی؛ ۶- انحصاری بودن (عدم عرضه فناوری توسط دیگران)؛۷- انعطافپذیر بودن؛۸- قابلیت توسعه؛۹- کیفیت محصول خروجی و مطابقت آن با استانداردها؛۱۰- ظرفیت تولید با بکارگیری فناوری جدید؛۱۱- مدت زمان استقرار فناوری؛۱۲- طول عمر فناوری؛۱۳- قابلیت فناوری در پاسخگویی به نیازهای از قبل تعیین شده؛۱۴- سازگاری آن بااستانداردهای مرتبط.[۷]
بند دوم: دانش فنی
دانش فنی به مجموعهای از اطلاعات سودمند، محرمانه، تازه و باارزش و نیز اطلاعات و مهارتهای فنی مرتبط با طراحی، ساخت و عملیات که برای تولید محصول یا خدمات مشخص لازم باشد، اطلاق میگردد. دانش فنی یا غیرقابل ثبت بوده و یا عمداً به ثبت نمی رسند.
هرسه رویکرد اصلی فوقالذکر برای ارزشگذاری دانش فنی نیز امکانپذیر است، اما در استفاده از رویکرد بازار، باید توجه داشت که ممکن است دانش فنی مشابهی در بازار موجود بوده، اما با قیمتهای متفاوت ارائه شود. ارزش دریافت اطلاعات از یک دارنده دانش فنی در آن است که وی ترکیب ترجیحی و عالی اطلاعات فنی را برگزیده و عرضه کند و هنگامی که این اطلاعات به شیوه توصیه شده مورد استفاده قرار گیرد، برای استفادهکننده آن حالت رقابتی مطلوبی را به وجود می آورد.
فاکتورهای مهم در تعیین ارزش دانش فنی عبارتند از:
۱- اعتبار و حسن شهرت فروشنده یا صاحب دانش فنی؛۲- هزینه صرفهجویی شده در نتیجه بکارگیری دانش فنی؛۳- قیمت تمام شده محصول تولید شده به وسیله دانش فنی جدید؛۴- وابستگی دانش فنی به فروشنده یا مالک آن؛۵- وجود مستندات کاربردی؛۶- انحصاری بودن؛۷- انعطافپذیر بودن؛۸- قابلیت توسعه؛۹- کیفیت محصول خروجی؛۱۰- ظرفیت تولید با بکارگیری دانش فنی جدید؛۱۱- مدت زمان مورد نیاز جهت بکارگیری دانش فنی جدید؛۱۲- طول عمر دانش فنی؛۱۳- قابلیت دانش فنی در پاسخ به نیازهای از قبل تعیین شده و یا پیشبینی نشده.[۸]
بند سوم: حق اختراع
حق انحصاری استفاده از یک اختراع است که دولت به مخترع برای مدتی معین اعطا میکند. این اختراع میتواند طراحی، فرآیند و یا خلق یک محصول جدید باشد. این حقوق عمدتاً دیگران را از ساختن، استفاده و فروش محصول، فن و یا روش اختراعی در قلمرو اختراع ثبت شده، باز میدارد.
ارزش حق اختراع را باتوجه به اطلاعات موجود در زمان ارزشگذاری میتوان بااستفاده از فاکتورهای ذیل تعیین کرد:
۱- منبع ایده اولیه؛۲- مدت زمان صرف شده برای تبدیل ایده به محصول؛۳- انحصاری بودن؛۴- مدت زمان باقیمانده از استفاده انحصاری حق اختراع؛۵- طول عمر اختراع با توجه به نیاز بازار.[۹]
بند چهارم: علائم تجاری
همانگونه که پیش از این مورد اشاره قرار گرفت، علامت تجاری عبارت است از هر قسم علامتی اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، مهر، لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول تجاری از محصول تجاری دیگر اختیار میشود.
در مورد روش ارزشگذاری این پدیده فکری بهتر است از رویکرد درآمدی استفاده کرد و باتوجه به ارزشی که این نوع آورده برای کسب و کار ایجاد می کند، قیمت آن را تعیین کرد. فاکتورهای مهم در تعیین ارزش علائم تجاری عبارتند از:
۱- حسن سابقه محصول ارائه شده با این علامت تجاری؛۲- شهرت فعلی آن در بازار؛۳- قابل استفاده بودن در زمان آینده (منظور عدم بکارگیری عناصری که مشمول زمان هستند؛ مثلاً بکارگیری کلمه دیجیتال در شعار یک شرکت یا استفاده از شکلپردازنده امروزی در آرم یک شرکت).[۱۰]
بند پنجم: اسرار تجاری
اسرار تجاری فرمولهایی هستند که موجب موفقیت و خلق مزیتهای رقابتی برای یک کسب و کار میگردند.
در مورد روش ارزشگذاری این نوع آورده بهتر است از رویکرد درآمدی استفاده کرد و باتوجه به ارزشی که این نوع آورده برای کسب و کار ایجاد میکند، قیمت آن را تعیین کرد.فاکتورهای مهم در تعیین ارزش رمز و راز تجاری عبارتند از:
۱- عمر مفید باتوجه به خواستههای بازار؛۲- قابلیت جایگزینی؛۳- انعطافپذیری.
بند ششم: دامنه اینترنتی[۱۱]
دامنه اینترنتی نامی است که به منظور شناسایی یک کسب و کار در فضایی اینترنتی ثبت میگردد.روش ارزشگذاری دامنه اینترنتی، استفاده از رویکرد بازار و درآمدی بوده و فاکتورهای مهم در تعیین ارزش آن عبارتند از:
۱- تعداد بازدیدکننده؛۲- میزان اعتبار و شهرت دامنه؛۳- نزدیکی نام ثبت شده با نوع کسب وکار؛۴- نوع پسوند دامنه؛ ۵- عمر مفید.[۱۲]
بند هفتم: سرقفلی
سرقفلی وجهی است که مالک خواه مالک عین باشد یا منفعت در ابتدای اجاره و جدای از مالالاجاره از مستاجر میگیرد تا محل را به وی اجاره دهد و واگذار کند؛. استفاده از رویکرد بازار و درآمد برای ارزشگذاری این نوع آورده پیشنهاد میگردد.فاکتورهای مهم در تعیین ارزش سرقفلی عبارتند از:
۱- موقعیت مکانی؛۲- سهولت دسترسی؛۳- مراجعهکنندگان و تعلق خاطر آنها؛۴- سابقه کار در محل.[۱۳]
[۱]. همان، ص ۱۰۵
[۲]. حبیبا، سعید، شاکری، زهرا، پیشین، ص ۱۰۳٫
[۳]. زرکلام، ستار، پیشین، ص ۱۹۹٫
[۴]. حاجیحیدری، نسترن، نجمایی، منصور، «شیوههای ارزشگذاری داراییهای معنوی در فرایند سرمایهگذاری»، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۵۱، ۱۳۸۳، ص ۱۴٫
[۵]. همان، ص ۱۵- ۱۴٫
[۶]. همان، ص ۱۵٫
[۷]. همان، ص ۱۵٫
[۸]. همان، ص ۱۵٫
[۹]. همان، ص ۱۶٫
[۱۰]. همان، ص ۱۶٫
[۱۱]. Domain
[۱۲].همان، ص ۱۶٫
[۱۳]. همان، ص ۱۶٫
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-06-09] [ 12:59:00 ق.ظ ]
|