پایان نامه بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس در تعامل با نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان |
جدول 4-6. آزمون نرمال بودن کولموگراف – اسمیرنف….. ..77
جدول 4-7. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره یاددهی یادگیری بین مدارس هوشمند وعادی …………………..78
جدول 4-8. آمون لون برای برابری واریانسها ..79
جدول4-9 .تفاوت میانگین ها خودکارآمدی تحصیلی در مدارس هوشمند و عادی………………………..80
جدول4-10. آزمون t……………………………………………………………………………………………………………..80
جدول4-11.نتایجتحلیلواریانسچند متغیره تاثیر تعامل نوع مدرسه و نگرش به فناوری فرآیندیاددهی82
جدول4-12.نتایجتحلیلواریانسچند متغیره تاثیر تعامل نوع مدرسه و نگرش به فناوری فرآیندیاددهی83
جدول4-13.نتایجتحلیلواریانسچند متغیره تاثیر تعامل نوع مدرسه و نگرش به فناوری خودکارآمدی84.
جدول 4-14.ازمون تفاوت میانگین ها نگرش به فناوری در تعامل با خودکارآمدی………………………..85
جدول4-15.آزمون تعقیبی توکی برای تفاوت میانگینها خودکارآمدی تحصیلی……………………………..86
جدول 4-16.آزمون تفاوت میانگین ها نگرش به فناوری در تعامل با یادگیری………………………………87
جدول4-17.آزمون تعقیبی توکی برای تفاوت میانگینهایادگیری…………………………………………………..88
جدول 4-18.آزمون تفاوت میانگین ها نگرش به فناوری در تعامل با یاددهی………………………………..89
جدول4-19.آزمون تعقیبی توکی برای تفاوت میانگینها یاددهی…………………………………………………..90
شکل4-1. نمودار یادگیری در مدارس هوشمند………………………………………………………………………….70
شکل4-2. نمودار یاددهی در مدارس هوشمند……………………………………………………………………………71
شکل4-3. نمودار یادگیری در مدارس عادی………………………………………………………………………………71
شکل4-4. نمودار یاددهی در مدارس عادی……………………………………………………………………………….72
شکل2-1 مدل مفهومی مدارس هوشمند…………………………………………………………………………………..16
شکل 2-2. مدل نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………………67
مقدمه:
بروز تحولات گسترده در زمینه کامپیوتر و ارتباطات، تغییرات عمدهای را در عرصههای متفاوت حیات بشری به دنبال داشته است. در سالیان اخیر فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، بیشترین تأثیر را در حیات بشریت داشتهاند و زندگی انسان را تحت تأثیر خود قرار داده است. به گونهای که انسان محصور محصولات خود شده است. دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات به سرعت در حال تغییر بوده و اطلاعات به سرعت و در زمانی غیرقابل تصور به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس استفادهکنندگان قرار میگیرد. بدون شک مهمترین و در عین حال بزرگترین پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ابداع اینترنت، برمیگردد(شاه مرادی،1390).
انسان برای زندگی در این جهان در حال پیشرفت و تکاپو نیازمند همگام سازی[1] و یادگیری است. تعلیم و تربیت نیز همانند سایر خرده نظامهای جامعه از این تغییرات بیگانه نبوده و متقابلاً از این تغییرات تأثیر پذیرفته و تأثیر میگذارد. در عصر حاضر مدارس و برنامه درسی محدود به چهاردیواری مدرسه و محتوای کتاب درسی نیست و برخی از متخصصان 9 تا 10 عنصر برای برنامه درسی در نظر میگیرند (فتحی واجارگاه، 1386) ). این تغییرات نشان میدهد که آموزش، به طبع آن وظایف و کارکردهای آموزش و پرورش تغییر یافته و استفاده از فناوری اطلاعات و چندرسانهای ها به عنوان جزء لاینفک نظام آموزشی تبدیل شده است. امروزه مدیریت دانش در نظامهای اطلاعرسانی کامپیوتری به صورت قابل ملاحظهای مورد توجه قرار گرفته است. سازماندهی و مدیریت دانش و به دنبال آن مدیریت اطلاعات، نقش اساسی را در انتقال دانش فردی به دانش سازمانی ایفا میکنند. همچنین مدیریت اطلاعات و منابع آموزشی در محیط آموزش الکترونیکی اهمیت ویژهای دارد. آموزش، رکن اصلی در توسعه پایدار هر کشور است و آموزش الکترونیکی، امروزه از جدیدترین، مؤثرترین و مطمئنترین روشها در توسعه آموزشهای فردی و سازمانی است (شامرادی،1390 ). جهت حضور در جامعه اطلاعاتی و استفاده از ابزارها و فناوریهای این جامعه، میبایست افراد جامعه به خصوص دانش آموزان و معلمان با نرم افزارها و سخت افزارهای موجود این زمینه آشنایی کامل داشته و با توجه به شرایط خود از این ابزارها استفاده کنند. تسلط به مهارتهای اولیه کار با رایانه و اینترنت و گذراندن دورههای آموزشی مربوطه از نیازهای اولیه حضور در جامعه اطلاعاتی و به ویژه هوشمند سازی مدارس میباشد.
ورود به عصر اطلاعات و رواج فناوریهای مبتنی بر وب، موجب شکل گیری مشاغل جدیدی شده است که به دانش و مهارتهای رایانهای نیاز خواهند داشت و ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد که با آموزش سنتی که به طور عام در مدارس ایران رایج است همخوانی ندارد (زین و
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-06-06] [ 04:58:00 ب.ظ ]
|