پایان نامه تأثیر کتاب درمانی بر نشانگانه ای درونی سازی و برونی سازی شده ی دانش آموزان ناشنوا |
5-5-6. فرضیهی ششم………………….. 96
5-5-7. فرضیهی هفتم…………………. 97
5-5-8. فرضیهی هشتم…………………. 97
5-5-9. فرضیهی نهم………………….. 98
5-5-10. فرضیهی دهم…………………. 99
5-5-11. فرضیهی یازدهم………………. 99
5-6. نتیجهگیری………………………… 99
5-7. پیشنهادهای پژوهش…………………. 101
5-7-1. پیشنهادهای کاربردی………….. 101
5-7-1. پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده 101
فهرست منابع…………………………….. 102
پیوست………………………………….. 109
پیوست 1: سیاههی رفتاری کودک/نوجوان 6 تا 18 ساله… 110
پیوست 2: لیست کتابهای مناسب انتخابشدهی گروه سنی ب در فرایند کتابدرمانی………………………………………. 121
پیوست 3: خلاصهای از کتاب داستانهای انتخابشدهی گروه سنی ب در فرایند کتابدرمانی……………………………………… 123
پیوست4: تبدیل نمرات خام مقیاسهای سیاههی رفتاری کودک و گزارش معلم به نمرات تی 135
مقدمه
کتاب، «آیینهای از جهان هستی» است که تمام تجربیات بشر، در زمانها و مکانهای مختلف را منعکس میکند و همچنین، امکان دستیابی به پیشینههای زندگانی، نگرشها و احساسات بشری را فراهم میسازد. کتاب، در سالیانی نه چندان دور، مهمترین رسانهی فرهنگی بود که وظیفهی انتقال معارف، تجارب و اطلاعات بشری را بر عهده داشت و امروزه، در عصر رسانههای الکترونیکی، با وجود داشتن رقیبهای توانا، همچنان در صدر استفاده قرار گرفته است. کتاب، بهعنوان یکی از بنیادیترین و محوریترین عناصر شکلدهندهی عصر فرهنگ مکتوب، همچنان کانون توجه سیاستگذاران فرهنگی و نظامهای آموزشی است. اگرچه کتاب، ابزاری سودمند در تکوین شخصیت، استعدادها و تواناییهای انسان است ولی استفاده از کتاب، برای «کتابدرمانی[1]»، مفهومی نوپاست و در جهان امروز که در حدود 450 میلیون نفر، در سراسر جهان، با مشکلات روانی، عصبی و رفتاری مواجه هستند، بهکارگیری شیوههای کمهزینه، با محتوای فرهنگی و آموزشی، بهعنوان مکمل درمان اصلی، ممکن است گزینهی مناسبی باشد (ندوشن، 1386).
اگرچه کتابدرمانی، اصطلاحی درمانی است که در ارتباط متقابل میان فرد با محتویات یک یا چند کتاب یا شعر و انواع گوناگون موضوعات تألیف شده کاربرد دارد ولی در اصل، مفهومی قدیمی در علوم کتابداری است و در واقع، روشی برای شفا و درمان اختلالات شخصیتی، احساسی و یا اجتماعی در میان کودکان و نوجوانان است. در این روش، ادبیات، ابزاری است که به خواننده کمک میکند تا با شناخت شخصیتها و مشکلات آنها در کتاب، میان آنها و مشکلاتی که در زندگی شخصی خود دارد، ارتباط برقرار کند. یکی از گونههای ادبیات کودکان، داستان است. خوانندهی داستان میآموزد که چگونه دیگران با ناکامیها و سرخوردگیهایشان روبهرو میشوند. این روش، به آنان امکان میدهد که نوعی بصیرت درونی نسبت به خود و راه حلهای جایگزین برای حل مشکلات فردیشان بیابند و درک کنند که ایشان تنها افراد دارای مشکلات ویژه نیستند؛ در نتیجه، آنان را علاقهمند میکند تا دربارهی مشکلات خود، به بحث و گفتوگوی آزاد بپردازند.
داستانها، ابزار مناسبی برای معرفی الگوهای موفق رفتارهای مطلوب هستند. کودک، از طریق همانندسازی با این الگوها، به تعدیل و اصلاح تصویرهایی که از خود در ذهن دارد، میپردازد. مطالعه بر روی کودک، این امکان را به ما میدهد که برای رشد همهجانبه و شکوفایی استعدادهای انسانی او در آینده، امکاناتی را ایجاد کنیم. پی بردن به نیازهای کودک، در مطالعهی علمی تغییرات رفتارهای (زیستشناختی، اجتماعی، شناختی و عاطفی) او، سهم بسزایی دارد. کودک ناشنوا،
به دلیل نداشتن درک زبان گفتاری در خانواده و جامعه احساس کمبود کرده، دچار مشکلات زیادی میشود و درنتیجه نیازهای بیشتری دارد. وی، در مقایسه با کودک سالم، دچار اختلالات عاطفی
بیشتری است که برای رفع این اختلالات از طرف خانواده، مدرسه و جامعه توجه افزونتری را طلب میکند. کتابدرمانی، بهویژه برای کودکانی که قادر به بیان احساسات خود نیستند، میتواند مؤثر واقع شود؛ زیرا آنها با شخصیتهای موجود در کتاب، همانندسازی میکنند و از آنجا که کتاب، به عنوان ابزاری سودمند در شکلگیری شخصیت کودکان و شکوفایی استعدادها و تواناییهای آنهاست، ممکن است با ارضای نیازها و استعدادهای بالقوهی کودک، آنها را به شکوفایی برساند یا مشکلات روانشناختی او را کاهش دهد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-06-06] [ 04:51:00 ب.ظ ]
|