پایان نامه پیش بینی درماندگیآموختهشده آموختهشده براساس ویژگی های شخصیتی |
موفقیت و شکست نیز بر انگیزش یادگیری و خودپنداره تحصیلی تأثیرگذار است. مدل پنج عاملی شخصیت ( کاستا[8] و مک کری ،1986 ) بیانگر مدل مفهومی غالب ساختار شخصیت است. پنج عامل بزرگ شخصیت در این مدل عبارتند از:
روانرنجوری[9]: احساسات منفی مانند ترس، غم، برانگیختگی، خشم و احساس گناه ، احساس کلافگی دائمی وفراگیر، مبنای این شاخص را تشکیل میدهند0 از آنجا که هیجان مخرب در سازگاری فرد با محیط تاثیر دارد، در زن و مردی که دارای نمرات بالا در این شاخص باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که دارای باورهای غیرمنطقی باشند، قدرت کمتری در کنترل تکانهها داشته باشند و میزان سازش ضعیفتری با دیگران و شرایط استرسزا نشان دهند (فتحیآشتیانی،1390 )
برونگرایی[10]: برونگراها افرادی اجتماعی هستند، دوست داشتن مردم، ترجیح گروههای بزرگ و گردهماییها، با جرأت بودن، فعال بودن و پرحرف بودن نیز از صفات آنهاست. آنها برانگیختگی جنسی و تحریک را دوست دارند (گروسی فرشی، 1380).
باز بودن به تجربه[11]: انعطافپذیری نسبت به عمل، مخالف تحجر است، افراد انعطافپذیر مایلند برای یک خوراک جدید، دیدن فیلمی تازه یا مسافرت به کشورهای خارجی تلاش کنند. این افراد کنجکاوند، در ارزشها به سوی آزاداندیشی تمایل دارند و میپذیرند که آنچه که برای یک شخص درست یا غلط است ممکن است در شرایط دیگر این گونه نباشد، گرایش به فعالیتهای هنری، ویژگی خاص افراد انعطاف پذیر است (گروسی فرشی، 1380).
توافق[12]: این افراد آسانتر از دیگران اعتماد میکنند و بهندرت نسبت به نیات پنهانی بدگمان میشوند، قابل اعتماد، رک، صریح و بیتزویرند. متواضعند و به دیگران احترام میگذارند و از لحاظ نگرشی دلرحم و احساساتی هستند (گروسی فرشی، 1380).
وجدانی بودن[13]: این اشخاص با وجدان، منطقی و آگاهند و به شایستگی خود در حد بالا اعتماد دارند. آنها از بعضی جهات بازداری میشوند، با دقت زیاد از دستورات اخلاقی پیروی میکنند و در اجرای وظایف اجتماعی سخت گیرند (گروسی فرشی، 1380).
سبک یادگیری از دیگر عواملی است که از طریق ارتباط با یادگیری زمینه موفقیت یا شکست فرد را در انجام تکلیف فراهم میکند. غالباً وظایفی را که به افراد محول میشود، میتوان طوری ارائه داد که با سبک یادگیری آنان انطباق داشته باشد. یا این که افراد سبکهای یادگیریشان را متناسب با وظایف تعدیل کنند. اما اگر توانایی لازم را در این زمینه نداشته باشند، هرگز نمیتوانند شانس این را داشته باشند که رویکردشان را تغییر دهند (استنبرگ[14]، 1997؛ به نقل از باباعلی، 1384). بنابراین محتمل است سبکهای یادگیری نیز از طریق ارتباط با موفقیت یا شکست در انجام تکالیف با انگیزه یادگیری، خودپنداره و در نهایت احساس توانایی و یا درماندگیآموختهشده ارتباط داشته باشند. با توجه به آنچه مطرح شد منظور از اجرای این پژوهش یافتن پاسخ این سوال است که آیا میتوان درماندگیآموختهشده در دانشآموزان را با توجه به ویژگیهای شخصیتی و سبک یادگیری آنان پیشبینی کنیم؟
1-3- اهمیت و ضرورت مسئله: از جمله مسائل مورد توجه هر نظام آموزش و پرورش چگونگی ارتقاء وضعیت تحصیلی و انگیزشی دانشآموزان است. در این مسیر توجه به وضعیت انگیزشی دانشآموزان و عوامل تأثیرگذار مرتبط با آن مسئلهای است که هر چه بیشتر برنامهریزان و مجریان آموزش و پرورش مورد تاکید قرار میدهند. باتلر و وین[15] (1995) اظهار داشتهاند عمدهترین مولفههای مؤثر بر پیشرفت تحصیلی شناخت و انگیزش است.
در این پژوهش موضوع درماندگی آموختهشده به عنوان یک حالت انگیزشی مطرح شده و سعی شده است ارتباط آن با ویژگیهای شخصیت و سبکهای یادگیری به عنوان عوامل پیشبینی کننده درماندگی آموختهشده مورد بررسی قرار گیرد با این هدف که با توجه به سبک یادگیری و ویژگیهای شخصیتی مرتبط با درماندگی آموختهشده بتوان آگاهیهای بیشتری به دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش ارائه داد تا در جهت فراهم نمودن شرایط مطلوب برای رشد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، پیشگیری از ایجاد درماندگیآموختهشده و جلوگیری از افت تحصیلی و ارتقاء سلامت روان سرمایههای انسانی کشور اقدام مؤثری صورت گیرد.
1-4- هدف های تحقیق
هدف کلی: پیشبینی درماندگی آموختگی شده براساس ویژگیهای شخصیتی و سبک یادگیری دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه.
هدف های جزئی عبارتند از:
تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی با درماندگیآموختهشدهآموختهشده در دانشآموزان پایه سوم متوسطه.
تعیین رابطه سبکهای یادگیری با درماندگیآموختهشده آموختهشدهدر دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه.
پیشبینی درماندگیآموختهشده آموختهشده براساس ویژگیهای شخصیتی و سبک یادگیری دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه.
1-5- فرضیههای پژوهش
بین ویژگی های شخصیتی و درماندگی آموختهشده دانش آموزان دختر رابطه وجود دارد.
بین سبک های یادگیری و درماندگی آموختهشده دانش آموزان دختر رابطه وجود دارد.
براساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری میتوان درماندگیآموختهشده دانش آموزان دختر را پیشبینی کرد.
1-6- متغیرها
متغیرهای پیشبین: ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری
متغیر ملاک: درماندگی آموختهشده
1-7- تعریف مفهومی متغیرها
1-7-1- پنج عامل بزرگ شخصیت:( کاستا و مک کری،1992؛ به نقل از گروسی فرشی ، 1380) پنج عامل بزرگ شخصیت را به شرح زیر تعریف نموده اند:
الف- روان نژندخویی: تمایل عمومی به تجربه عواطف منفی چون ترس، غم، دستپاچگی، عصبانیت، احساس گناه و نفرت.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-06-06] [ 05:16:00 ب.ظ ]
|