تجدید ارائه صورت‏های مالی

 

حسابرسی اغلب جزء لاینفک انتقال اطلاعات حسابداری به شمار می‌آید و در نتیجه بازتاب با اهمیتی در شناسایی و اندازه‌گیری این اطلاعات دارد. گسترش روز افزون جوامع و پیچیدگی مسائل خاص آنها، افزایش نیاز به اطلاعات اقتصادی مربوط و در نتیجه افزایش تقاضا برای وجود سیستم ها و فرایندهایی که فراهم کننده چنین اطلاعاتی هستند را ایجاد کرده است. همین عوامل موجب افزایش و گسترش نیاز به حسابرسی به عنوان قسمتی از کل فرایند انتقال اطلاعات شده است. حسابرسی با تاکید بر اثربخشی عملیات موجب صرفه‌جویی در هزینه می‌شود و زیان‌های ناشی از اشتباهات را کاهش می‌دهد (مجتهد زاده۱۳۷۶). نقش حسابرسی درکاهش تحریفات نه تنهابرای پژوهش‌های حسابرسی اساسی است،بلکه دارای پیامدهای عملی عمیقی است.کمیسیون بورس واوراق بهادار به تجدید ارائه به عنوان “قابل رویت‌ترین شاخص حسابداری نادرست” توجه می‌کند. بارسوایی‌های حسابداری دراواخردهه ۱۹۹۰ واوایل سال ۲۰۰۰،قانونگذارها، کیفیت حسابرسی را زیر سوال بردند (شرودر، ۲۰۰۱)[۱].درایران پژوهش‌های بسیاری در زمینه کیفیت حسابرسی صورت گرفته است از جمله این پژوهش‌ها می‌توان به تاثیر کیفیت حسابرسی بر قابلیت پیش بینی‌کنندگی سود (هشی و احمدی۱۳۸۸) و یا تاثیر گزارش حسابرسی بر کیفیت گزارشگری مالی (اعتمادی و موسوی شیری۱۳۷۸) و یا تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود(سجادی۱۳۸۹) اشاره کرد، اما تاکنون هیچ‌کدام تاثیر کیفیت حسابرسی را بر احتمال تجدید ارائه‌ها بررسی نکرده‌اند. با وجود این که پیامدهای سیاسی این موضوع با اهمیت است، در خصوص این موضوع که افزایش کیفیت حسابرسی، احتمال تحریف با اهمیت و متعاقب آن احتمال تجدید ارائه‌ها را کاهش می‌دهد شواهد تجربی اندکی وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

۱-۴- اهداف تحقیق

 

هدف کلی :

 

بررسی عوامل موثر کیفیت حسابرسی در دوره جاری، بر احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی در دوره‏های آتی

 

اهداف فرعی:

    • بررسی تاثیر اندازه موسسه حسابرسی بر احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی

 

    • بررسی تاثیر دوره تصدی‌گری حسابرس بر احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی

 

  • بررسی تاثیر تخصص حسابرس در صنعت بر احتمال تجدید‌ ارائه صورت‌های مالی

 

۱-۵- سئوالات و فرضیه های تحقیق

 

۱-۵-۱-سئوالات تحقیق

 

سوال اصلی:

  1. کیفیت حسابرسی در دوره جاری چه تاثیری بر احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی در دوره‏های آتی دارد؟

سوالات فرعی:

    1. اندازه موسسه حسابرسی در دوره جاری چه تاثیری بر احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی در دوره‏های آتی دارد؟

 

    1. دوره تصدی‌گری حسابرس در دوره جاری چه تاثیری بر احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی در دوره‏های آتی دارد؟

 

  1. تخصص حسابرس در دوره جاری چه تاثیری بر احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی در دوره‏های آتی دارد؟

 ۱-۵-۲- فرضیه های تحقیق

 

فرضیه اصلی : افزایش کیفیت حسابرسی در دوره جاری، احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی در دوره‏های آتی را کاهش می‏دهد.

 

فرضیه فرعی اول : طول دوره تصدی‌گری حسابرس با احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی رابطه منفی دارد.

 

فرضیه فرعی دوم: تخصص صنعت حسابرس با احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی رابطه منفی دارد.

 

فرضیه فرعی سوم : اندازه حسابرس با احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی رابطه منفی دارد.

 

۱-۶- جامعه و نمونه آماری پژوهش

 

جامعه آماری این پژوهش ، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. علت انتخاب جامعه آماری امکان دسترسی به داده های موجود در صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است. در این پژوهش نمونه مورد مطالعه از طریق روش حذفی سیستماتیک از جامعه آماری انتخاب خواهد شد ، به این ترتیب که نمونه آماری متشکل از کلیه شرکت های موجود در جامعه آماری است که حائز معیارهای زیر باشند :

    1. پایان سال مالی آنها ۲۹ اسفند باشد و در طول دوره پژوهش تغییر دوره مالی نداشته باشند.

 

    1. جزء شرکتهای فعال در حوزه فعالیت های مالی ، از جمله شرکت های سرمایه گذاری ، بانک ها ، بیمه ها و موسسات مالی نباشند.

 

    1. داده های مورد نیاز برای محاسبه متغیرهای تحقیق در طول دوره تحقیق برای دوره زمانی این پژوهش سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ می باشد.

 

  1. در طول یک سال مالی بیش از ۶ ماه توقف معاملاتی نداشته باشند.

۱-۷- قلمرو تحقیق

 

۱-۷-۱- قلمرو زمانی:

 

دوره زمانی این تحقیق از سال‏۱۳۸۱ تا سال ۱۳۹۰ می‌باشد. باتوجه به اینکه تجدید ارائه صورت‏های مالی به طور متوسط در دوره‏ای دو ساله پس از دوره گزارشگری مالی رخ می‏دهد لوبو و ژائو (۲۰۱۳). داده‏های مربوط به تجدید ارائه برای سال‏های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ جمع‏آوری خواهد شد. به این ترتیب، داده‏های جمع‏آوری شده امکان برآورد مدل‏های لوجستیک را با ۸ دوره مالی متوالی فراهم می‏آورد.

 

۱-۷-۲- قلمرو مکانی:

 

قلمرو مکانی این تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.

 

 

 

۱-۸- تعاریف مفاهیم و واژگان عملیاتی:

 

کیفیت حسابرسی: ارزیابی (استنباط) بازار از احتمال این که حسابرس، در وهله نخست موارد تحریفات با اهمیت در صورت‌های مالی یا سیستم حسابداری صاحبکار را کشف کند و پس از آن تحریف با اهمیت کشف شده را گزارش دهد (دی آنجلو، ۱۹۸۱)[۲]. در این تحقیق کیفیت حسابرسی را از طریق سه معیار: (۱) تخصص حسابرس در صنعت، (۲) اندازه حسابرس، (۳) دوره تصدی گری حسابرسی، می‏سنجیم.

    1. دوره تصدی‏گری حسابرسی: مدت زمان رابطه موسسه حسابرسی با صاحبکار است.که بطور بالقوه از توانایی‏های فنی حسابرس برای شناسایی تحریف‏های موجود در گزارش‏های مالی و بی‏طرفی حسابرس در اصلاح و گزارشگری این تحریف‏ها تاثیر می‏پذیرد. این متغیر از طریق لگاریتم تعداد سال‏هایی که صاحبکار توسط یک موسسه حسابرسی، حسابرسی شده ‏است اندازه‏گیری می‏شود (لوبو و ژائو، ۲۰۱۳)[۳]. اغلب تحقیقات انجام شده در این حوزه نشان داده‌اند که دوره تصدی‌گری طولانی‌تر می‌تواند نشان دهنده کیفیت بالاتر حسابرسی باشد (وودلند و رینولد۲۰۰۳)[۴].

 

    1. تخصص حسابرس در صنعت: شامل بوجود آوردن افکار سازنده به منظور کمک (خلق ارزش افزوده) به صاحبکاران، همچنین فراهم کردن دیدگاه‏ها و یا راهکارهای تازه برای برخی از موضوعاتی می شود که صاحبکاران در صنایع مربوط به خود با آن رو به رو می‏شوند (کند ۲۰۰۸)[۵]. در این پژوهش تخصصص حسابرس در صنعت، براساس رویکرد سهم بازار ارزیابی می‏شود. چرا که این رویکرد در ایران قابل اجراتر است. بر اساس این رویکرد، هنگامی حسابرس متخصص در یک صنعت در نظر گرفته می‏شود که نسبت به رقبای خود سهم بیشتری از صاحبکاران فعال در آن صنعت را به خود اختصاص داده باشد (اعتمادی و همکاران ۱۳۸۸). در این رویکرد سهم بازار از طریق تقسیم فروش کلی صاحبکار موسسه در هر صنعت بر کل فروش های آن صنعت بدست می آید (رومانوس و همکاران۲۰۰۸ )[۶].

 

  1. اندازه حسابرس: بر اساس نظریه‏های موجود در این زمینه موسسات حسابرسی بزرگ به واسطه استقلال بیشتر و استفاده از تخصص‏های متنوع‏تر و مطلوب‏تر، از توانایی بالاتری در ارائه خدمات حسابرسی برخوردارند (دی‏آنجلو، ۱۹۸۱). در این پژوهش، موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی در زمره حسابرسی کوچک (موسسات حسابرسی کوچک) و سازمان حسابرسی به دلیل کارکنان زیاد و قدمت بیشتر در زمره حسابرس بزرگ قرار می‏گیرد (حساس یگانه و آذین فر۱۳۸۹)

 تجدید ارائه صورت‌های مالی: ارائه مجدد صورت‌های مالی سنوات گذشته که طبق اصول پذیرفته شده حسابداری، به دلیل، تغییر در رویه حسابداری و اصلاح اشتباهات حسابداری، صورت می‌گیرد (کاظمی۱۳۹۰). در این تحقیق تعریف تجدید ارائه‏ صورت‏های مالی شامل موارد زیر نمی‏شود:

    1. تجدید ارائه‏های فصلی

 

  1. تجدید ارائه‏های در جهت حفظ ثبات رویه، متعاقب بکارگیری یک استاندارد جدید حسابداری.

تجدید ارائه‏های ناشی از تغییر پایان سال مالی شرکت‏ها

 

۱-۹– ساختار تحقیق

 

در فصل اول کلیات تحقیق ارائه شد. مقدمه، بیان مسأله، اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، قلمرو تحقیق، فرضیه‏ها و تعریف عملیاتی متغیرها، مورد بررسی قرار گرفت.

 

در فصل دوم ضمن بیان مقدمه، مفاهیم نظری تحقیق تشریح و تبیین می­شود. در ادامه با مروری بر ادبیات تحقیق، پژوهش­هایی که پیرامون موضوع تحقیق صورت گرفته است، مورد بررسی قرار می­گیرد.

 

در فصل سوم ابتدا جامعه و نمونه آماری پژوهش و ابزار گردآوریو تجزیه و تحلیل داده‌ها، قلمرو تحقیق تشریح می­گردد. سپس به بیان روش انجام تحقیق، پرداخته و در نهایت روش گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده­ ها ارائه می­گردد.

 

فصل چهارم به تجزیه و تحلیل نتایج اختصاص یافته است. چگونگی طبقه ­بندی اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‏ها از طریق بکارگیری روش‏ها و مدل‏های آماری مورد استفاده، اشاره شده و در نهایت نتایج آزمون فرضیه‏ها ارائه می‏شود.

 

در فصل پنجم خلاصه تحقیق بیان می­شود و نتیجه­گیری و بررسی تطبیقی یافته­ها ارائه می­گردد. در پایان این بخش محدودیت­های تحقیق، پیشنهادها و زمینه ­های تحقیقات آتی ارائه می­شود. پیوست­های تحقیق شامل اطلاعات استفاده شده، منابع مآخذ و سایر جداول پیوست می­باشد.

 

 

 

[۱] Schroder

 

[۲]De Angelo

 

[۳]Lobo ,Zhao

 

[۴] Woodland and Reynolds

 

[۵]Kend

 

[۶]Romanusand Maher and Fleming


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...