محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی- قسمت ۲۱ |
- سطح تجزیه و تحلیل ، فقط در کتاب پایه اول راهنمایی به میزان ۴/۰ درصد مورد توجه قرار گرفته است .
- هیچ یک از هدفهای رفتاری کتابهای اول ،دوم و سوم راهنمایی به سطح ترکیب توجه نداشته اند .
- سطح ارزشیابی به ترتیب ۳/۲ ، ۵/۰ و ۳/۱ درصد در پایه های اول ، دوم و سوم راهنمایی تحصیلی مورد تاکید قرار گرفته است .
نتایج پژوهش مینا بطجانی بزچلویی در سال ۷۷ تحت عنوان « تحلیل محتوای تاریخ پیش دانشگاهی نظام جدید متوسطه بر اساس طبقه بندی بلوم و همکاران از هدفهای رفتاری در سطوح حیطه شناختی » پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی درسی نشان می دهد که :
- محتوای کتاب تاریخ پیش دانشگاهی نظام جدید به گونه ای تدوین و تنظیم شده که
- سطح دانش درس اول ۶۴/۱۷ درصد
- سطح درک و فهم درس اول ۱۵/۴۱ درصد
- سطح کاربرد در درس اول ۷۶/۱۱ درصد
- سطح تجزیه و تحلیل در درس اول ۸۸/۵ درصد
- سطح ترکیب در درس اول ۷۶/۱۱ درصد
- سطح ارزشیابی در درس اول ۶۴/۱۷ درصد
- به این ترتیب فراوانی و درصد هدفهای رفتاری سطوح حیطه شناختی به ترتیب از بیشتر به کمتر عبارتند از : دانش -درک و فهم – تجزیه و تحلیل – ارزشیابی – ترکیب – کاربرد.
نتایج پژوهش حبیب ا.. تقی پور سهل آبادی در سال ۷۲-۷۱ تحت عنوان « تعیین سطوح شناختی پرسشهای کتب علوم تجربی دوره ابتدایی » پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت معلم نشان می دهد که :
- در کلاس اول دبستان ،۱۲ درصد پرسشها در سطح دانش و ۸۸ درصد در سطح درک قرار دارد .
- در کلاس دوم دبستان ،۳۱ درصد پرسشها در سطح دانش و ۶۹ درصد در سطح درک قرار دارد .
- در کلاس سوم دبستان ،۶۴ درصد پرسشها در سطح دانش و ۳۶ درصد در سطح درک قرار دارد .
- در کلاس چهارم دبستان درقسمت به این سوالات پاسخ دهید ،۷۱ درصد پرسشها در سطح دانش و ۲۹ درصد در سطح درک قرار داشت ، درقسمت پرسشها ۵۰ درصد آنها در سطح دانش و ۵۰ درصد در سطح درک قرار دارد .
- در کلاس پنجم دبستان ،۷۷ درصد پرسشها در سطح دانش و ۲۳ درصد در سطح درک قرار دارد .
نتایج پژوهش یحیی فرادی در سال ۷۲-۷۱ تحت عنوان « بررسی محتوای کتابهای ریاضی دوره ابتدایی بر اساس طبقه بندی هدفهای آموزشی در حیطه شناختی بلوم » پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت معلم نشان می دهد که :
- از ۱۶۳ هدف رفتاری – شناختی استخراج شده از محتوای کتاب ریاضی اول دبستان ۵/۵ درصد آن در سطح دانش ،۸/۹۰ درصد آن در سطح فهمیدن و ۷/۳ در سطح کاربرد قرار داشت .
- از محتوای کتاب ریاضی سال دوم دبستان ۱۳۱ هدف رفتاری – شناختی استخراج گردید که ۱۶ درصد این هدفها در سطح دانستن ، ۷/۸۱ درصد در سطح درک و فهم و ۳/۲ درصد در سطح کاربستن قرار داشت .
- جمعا ۱۸۶ هدف رفتاری – شناختی از محتوای کتاب ریاضی سال سوم دبستان استخراج شد که ۱/۲۹ درصد در سطح دانش ، ۳/۶۹ درصد در سطح فهمیدن و ۶/۱ درصد آن در سطح کاربرد قرار داشت .
- از محتوای کتاب ریاضی سال چهارم دبستان ۱۹۸ هدف رفتاری – شناختی استخراج گردید که ۷/۲۴ درصد این هدفها در سطح دانستن ، ۳/۷۳ درصد در سطح فهمیدن و ۲ درصد در سطح کاربستن قرار داشت .
- از محتوای کتاب ریاضی سال پنجم دبستان ۱۷۷ هدف رفتاری – شناختی استخراج گردید که ۹/۱۱ درصد از این هدفها در سطح دانستن ، ۳/۸۵ درصد در سطح فهمیدن و ۸/۲ درصد در سطح کاربرد قرار داشت .
نتایج پژوهش علی اکبر رحمی در سال ۷۷ تحت عنوان « تحلیل محتوای کتاب علوم چهارم ابتدایی بر اساس بر اساس طبقه بندی بلوم و همکاران از هدفهای رفتاری در سطوح حیطه شناختی» پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز نشان می دهد که:
- در تدوین این کتاب خوشبختانه به همه سطوح شناختی نسبتا به یک اندازه توجه شده است .
- در تدوین محتوا به سطوح کاربرد و تجزیه و تحلیل بیش از دیگر سطوح توجه شده است .
- در تدوین محتوای کتاب علوم چهارم ابتدایی سال ۷۷ از نظر میزان پوششهای کتاب ،همه سطوح حیطه شناختی تا حدودی از توازن مناسبی برخوردار است .
- فراوانی و درصد هدفهای رفتاری در سطوح حیطه شناختی به ترتیب از بیشتر به کمتر عبارتند از : کاربرد – تجزیه و تحلیل – درک و فهم – دانش – ارزشیابی – ترکیب.
نتایج پژوهش عزیز ا… رحمانی در سال ۷۹-۷۸ تحت عنوان « تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی بر اساس طبقه بندی بلوم و همکاران از هدفهای رفتاری در سطوح حیطه شناختی » پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، نشان می دهد که :
– محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی از نظر میزان پوشش بر روی سطوح مختلف حیطه شناختی ، از توازن مناسبی برخوردار نمی باشد .
۲-۳-۲ بررسی تحقیقات انجام شده درخارج ازایران
الف )در حوزه تحلیل محتوای ویلیام رومی
نتایج پژوهش ،رومی (۱۹۶۸)،از آن حکایت می کند که :
وی شیوه آموزش علوم را فرایندی پژوهشی و اکتشافی در نظرمی گیردازاین رو پیوسته بر آن تاکید دارد که نحوه آموزش علوم باید به صورت فعال و تحقیقی باشد ، چون دانش آموزان را در یادگیری درگیر می کند .
نتایج پژوهش ،برونر (۱۹۷۲)،از آن حکایت می کند که :
روشی که به صورت اکتشافی و فعال باشد ، فراموشی را به حداقل می رساند ،برای انتقال شانس بیشتری دارد و پیشرفت دانش آموز را در سطوح بالا ساده تر می کند ، و این بهترین راه برای تشویق کاملترین شیوه تفکر علمی است که به درک شهودی منتهی می شود .
نتایج پژوهش گیلسپی و آلپورت ( ۱۹۵۵ ) ، تحت عنوان “چشمداشت جوانان نسبت به آینده” نشان دهنده آن است که:
در ابن تحقیق ، پژوهشگران از دو فن مجزا برای جمع آوری اطلاعات و از دو شکل تحلیل محتوا استفاده کردند .پرسشنامه ای را در بین نمونه ای از دانشجویان ایالات متحده ( آمریکا)زلاند نو ، آفریقای جنوبی ، مصر ، مکزیک ، فرانسه ، ایتالیا ، آلمان ، ژاپن و اسرائیل توزیع کردند . پس از جمع آوری ، برای رمز گذاری سوالهای باز از روش تحلیل محتوا سود جستند .
نتایج پژوهش جف ( ۱۹۶۶ ) ، نشان می دهد که :روش تحلیل محتوا در روانپزشکی نیز مفید بوده است ،به این علت که اختلالات روانی ،صرف نظر از علت شناسی آنها ،در نهایت به صورت اختلالات اجتماعی بروز می کند.ضبط صدا در مصاحبه های روان درمانی ،حوزه کاملا جدید و منبع وسیعی از اسناد شخصی (بیماران ) را برای تحلیل به وجود آورده است .به عنوان مثال “نسبت نوعی- نشانه ای”(تی تی آر ).با این نسبت تغییرپذیری واژگان مورد استفاده ارتباط گر را می سنجد . این فرضیه که تغییر پذیری کلام با درمان موفقیت آمیز افزایش می یابد ،مورد تایید قرار گرفته است .
نتایج پژوهش کرادیک( ۱۹۶۲)،برادی ودنیس( ۱۹۶۴)، بیانگرآن است که :روش تحلیل محتوا در حوزه ارتباطات غیر کلامی ،جهت بررسیهای ذهنی نیز کاربرد دارد.در این پژوهشهااز نقاشیهای کودکان برای پی بردن به افکار و ذهنیت کودکان استفاده شد .
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید. |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-12-18] [ 09:12:00 ب.ظ ]
|