منافع گمرک الکترونیکی برای بازرگانان: |
۲-۲-۷-۴ منافع گمرک الکترونیکی برای بازرگانان:
- کاهش زمان تلف شده برای صدور گواهی نامهها و مجوزها و ترخیص کالاها
- ساده سازی و مؤثر کردن رویههای حقوقی گمرکی
- افزایش شفافیت، قابلیت پیش بینی و همکاری و اتحاد در تعامل بین ادارت گمرکی و دیگر سیستمها.
- کاهش عمده هزینه انجام امور کسب و کار از طریق خودکارسازی رویهها و ایجاد مراحل جایگزین رویههای کاغذی.
- وجود یک مکانیزم گمرکی با هزینه پایین که از مجموعه واحدی از مشخصات شکل میگیرد و در تمام کشورهای درگیر این موضوع به کار برده میشود به جای آنکه هر کشوری مکانیزم مخصوص به خود داشته باشد.
۲-۲-۷-۵ منافع گمرک الکترونیکی برای ادارات:
- تقویت قوانین موجود و ارتقاء امنیت و بهبود در روشهای کشف حقه بازی و کلاهبرداری.
- کسب درآمدهای بیشتر در نتیجه کنترل بهتر کالاها و همچنین بهبود نرخهای قانونی.
- تخصیص بهینه و کارای منابع انسانی و دیگر منابع که به دلیل مهندسی مجدد نظام مند،ساده سازی فرآیندها و رویههای گمرکی ایجاد میشود.
- کاهش هزینهها در فرآیندهای خودکار شده در فضای بدون کاغذ که همه عملیات گمرکی به طور الکترونیکی صورت میپذیرد.
به طور کلی اگر مستند سازی گمرکات به شکل الکترونیکی درآید امور گمرکی به طور سریع تر و کم هزینهتر انجام خواهد شد.همچنین جریان گردش پول ناشی از تجارت الکترونیکی اگر خود به صورت الکترونیکی باشد و همچنین ارزیابیها و بازرسیهای قانونی هم به طریقه الکترونیکی صورت پذیرند،تأثیر بسزایی در کاهش هزینهها خواهتد داشت. دولتها باید از طریق سازمان گمرک جهانی و سازمان تجارت جهانی برای ارتقاء کارآیی و شفافیت رویههای گمرکی از فناوری اطلاعات استفاده کنند تا محیط کسب و کار و همچنین مشتریان بتوانند منافع حاصل از تجارت الکترونیی را کسب کنند.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :(فایل کامل موجود است)
مهمترین مزیت و فایده گمرک الکترونیکی توانایی آن در تطبیق با جهان متغیر بدون دخالتهای دولتی است. به عنوان یک پیامد، جامعه بازرگانان اینترنتی میتوانند با مجموعه ای از دستورالعملهای مبنی بر چگونگی برخورد و روبرو شدن با شبکه، پشتیبانی شوند. دیگر مزیت گمرک الکترونیکی آن است که به طور مؤثری شکافهای ایجاد شده توسط قراردادهای تجاری را پر میکنند. به علاوه ایده گمرک الکترونیکی با توسعه و پیشرفتهای آینده در حوزه قوانین تجارت الکترونیک در تضاد نخواهد بود نهایتاً اینکه فرآیندهای گمرکی نسبت به حالت سنتی هرچه ساده تر میگردد. امروزه در زمینه ابتکارات گمرک الکترونیکی به منظور تسهیل تجارت، پیشنهادی که مطرح است استفاده از پنجره واحد ملی میباشد. با پنجره واحد تجار فقط یکبار اطلاعات استاندارد مورد نیاز را برای یک پایگاه داده ای واحد ارسال می کند. گمرکات و سایر سازمانهای صلاحیت دار جهت انجام امور قانونی مربوط به صادرات، واردات و حمل و نقل، به طور الکترونیکی به این اطلاعات دسترسی مییابند. بدین ترتیب دوباره کاری صورت نمیگیرد، از لحاظ طمان صرفه جویی میشود و کارایی افزایش مییابد (کمیسیون جامعه اروپایی،۲۰۰۳، صص۳۵-۲۲).
تأثیرات عمده گمرک الکترونیک در تسهیل صادرات کالا و خدمات را میتوان در قالب جدول (۲- ۴) نشان داد. گمرک الکترونیکی از طریق حذف مراحل گمرکی در مبادله خدمات و محصولات دیجیتالی، تسهیل جابجایی و انتقال کالاهای فیزیکی، کاهش الزام به بازرسی فیزیکی محموله، بازرسی فیزیکی بهتر، تأخیر کمتر برای تجار مورد اعتماد و ترخیص فوری محمولههای صادراتی موجبات تسهیل صادرات کالا و خدمات را فراهم میآورد (الهی و حسن زاده،۱۳۸۶، صص۱۰۷- ۱۰۶).
(جدول ۲- ۴) نقش گمرک الکترونیکی در تسهیل صادرات کالا و خدمات
ردیف | مزایا و تأثیرات گمرک الکترونیکی | منابع | فراوانی تکرار |
۱ | اتوماسیون فر آیندهای روزمره گمرکی | Asycuda++,2000 HMCustoms and Excise,2002;United Nations,2003;
بهشتیان،۱۳۷۹؛گمرک جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۸۳ . |
۵ |
۲ | مستند سازی الکترونیکی با بهره گرفتن از ساختار مشترک | Unescope,2000 | ۱ |
۳ | ایجاد ارتباط اینترنتی بین ادارات نظامی | Unescope,2000;Commission of European community,2003; STPRONews,2001 | ۳ |
۴ | خدمات اطلاع رسانی جهت پی گیری سریع و صحیح وضعیت محموله | Kuik,1998;United Nations,2003 IBM
Consulting Sevices,2003 |
۳ |
۵ | در دسترس قراردادن آنلاین قوانین و مقررات گمرکی | Unescope,2000 | ۱ |
۶ | امکان دسترسی به فرمهای متفاوت مربوط به کشورهای مختلف | Kuik,1998 | ۱ |
۷ | کاهش تخلفات گمرکی | گمرک جمهوری اسلامی ایران،۱۳۸۳ | ۱ |
۸ | بهبود سطح خدمات گمرک | HM Customs and Excise,2002 | ۱ |
۹ | افزایش شفافیت در امور گمرکی | Unescope,2000;STPRONews,2001; Commission of European Communities,2003;
گمرک جمهوری اسلامی ایران،۱۳۸۳؛ |
۴ |
۱۰ | انجام امور گمرکی با هزینه کمتر(ضمن کاهش عوارض وصولی) | Robert and Polanski ,2002 ; Commission of European Community,2003;
گمرک جمهوری اسلامی ایران،۱۳۸۳؛
Tan et al,2006 |
۳ |
۱۱ | بهبود دقت و ارزیابی ریسک گمرک | Unescope,2000 HM Customs and Excise,2002;
گمرک جمهوری اسلامی ایران،۱۳۸۳ |
۳ |
۱۲ | کاربرد یکسان قوانین گمرک و جلوگیری از اعمال سلیقههای شخصی | Kyoto Convension, chapter7;
United Nation,2003;
Commission of European,2003;
گمرک جمهوری اسلامی ایران،۱۳۷۸؛
گمرک جمهوری اسلامی ایران،۱۳۸۳ |
۵ |
۱۳ | نمونهگیری بهتر از کالاها جهت بازرسی | Unescope,2000 | ۱ |
۱۴ | بازرسی فیزیکی بهتر | Unescope,2000 | ۱ |
۱۵ | ترخیص فوری | Unescope,2000 Matto and schunkenct;2000,HM Customs and Excise,2002;Robert and Polanski,2002;Commission of European Community,2003;United Nations,2003;IBM consulting services,2003;UNCTAD,2006;
دفتر آمار و خدمات ماشینی،۱۳۷۸؛ گمرک جمهوری اسلامی ایران،۱۳۷۸؛ بهشتیان،۱۳۷۹؛کرباسیان،۱۳۸۳؛ گمرک جمهوری اسلامی ایران،۱۳۸۳ |
۲ |
۱۶ | افزایش سرعت گردش موجودی و مالی جامعه تجار | Asycuda++,2000 | ۱ |
۱۷ | ایجاد فرصت برای تجارت بدون مرز | Unescope,2000 | ۱ |
۱۸ | تسهیل در امور تجاری و نسریع صادرات | دفتر آمار و خدمات ماشینی،۱۳۷۸؛کرباسیان،۱۳۸۳،
Zhang,2002 |
۴ |
۲-۲-۸ چالشهای اجرای گمرک الکترونیکی در ایران
همان گونه که میدانیم شرط لازم برای پویایی واستمرار فعالیتهای توسعهای در هرسیستم فراهم بودن زیرساختهای مورد نیاز است، به نحوی که اصلیترین چالشهای پیش رو در هر سیستم را میتوان دربین عوامل زیرساختی جست وچو کرد. با توجه به جدید بودن موضوع گمرک الکترونیک در کشور، اجرای این سیستم نیز نیازمند مقابله با چالشهایی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. با مطالعه دقیق وبررسی برنامه توسعه گمرک الکترونیک در کشور، چالشهای متعددی احصا شدهاند که میتوان آن هارا عمدتاً در پنج گروه اصلی به شرح ذیل دسته بندی کرد که هریک به فقدان نوعی از زیرساخت اشاره دارد:
۲-۲-۸-۱ فقدان زیرساختهای فنی
نبود زیرساختهای مخابراتی مورد نیاز از بزرگترین مشکلاتی است که باید تأمین شود. متأسفانه بستر ارتباط بدنه گمرک در کشور ضعیف بوده و تاکنون شاهد برقراری ارتباط امن، پرسرعت ومناسبی بین اسناد مرکزی و گمرکات اجرایی و دفاتر نبودهایم.
برای عملیاتی شدن این طرح،تأمین بستر مخابراتی بسیار مهم است، چرا که این سیستم به دلیل داشتن معماری ریچ کلاینت اینترنتی وسرور متمرکز، نیازمند یک زیرساخت بسیارقدرتمند است تا طرح را با چالش مواجه نکند. خوشبختانه ازسه چهار سال قبل طراحی مرکز دادهها آغاز شده وبه زودی شاهد افتتاح رسمی آن خواهیم بود. علاوه بر این شبکههای ون گمرکات شکل گرفته است وحدود ۵۲ گمرک به خطوط ام. پی.آل. امن مجهز شدهاند. همچنین با شرکت مخابرات ایران رایزنی شده وتقاضای افزایش پهنای باند به این شرکت اعلام شده است. افزون بر این سازمان گمرک درحال مذاکره با شرکتهای تأمین کننده خدمات اینترنتی است تا یک پهنای باند مناسب برای ارائه خدمات گمرک الکرترونیکی انتخاب شود. علاوه بر لزوم تأمین زیرساخت شبکهای ومخابراتی مورد نیاز، همانند تحقق دولت الکترونیک در کشور، تأمین نرمافزاری طرح گمرک الکترونیکی نیز چالش عمدهای محسوب میشود.
۲-۲-۸-۲ عدم یکپارچگی سیستمها
یکی دیگر ازمشکلات موجود در راه اجرای گمرک الکترونیکی کشور وضعیت جزیرهای سیستمها ونرمافزارهای مورد استفاده در داخل گمرک و همچنین سازمانهایی که بیشترین تعامل را باگمرک دارند، است. درحال حاضر با توجه به اینکه آیندهنگری در اجرای نرمافزارهای فعلی درگمرک (مانند دیرگ سازمانها) صورت نگرفته، درگمرک شاهد نرمافزارهای مستقل(جزیرهای) اعم از اتوماسیون اداری، صدوراحکام کارگزینی، آسیکودا، امورمالی، قضایی و… هستیم که هر کدام دارای زیر مجموعهای مستقلاند و توان شناسایی دادههای یکدیگر را ندارند و مشکل تبادل و انتقال دادهها بین نرمافزارها موجب بروز چندباره کاری میشود و اتلاف وقت و هزینههایی از محل اعتبارات و منابع نیروی انسانی را به دنبال دارد که به سازمان، کارکنان و مراجعان تحمیل میشود. البته این مشکل در زمان تعامل با سازمانهای همجوار نیز وجود دارد. چرا که در اثر نبود یک استاندارد مشخص ومعین بینالمللی و ملی به وجود آمده است. برقراری ارتباط میان این سیستمهای جزیرهای برای تبادل دادهها از چالشهایی است که گمرک الکترونیکی با آن مواجه میباشد.همکاری سازمانهای همجوار برای ایجاد یا اصلاح سیستمهای مکانیزه به منظور تبادل الکترونیکی اسنادو اطلاعات در این مرحله امری ضروری است.
۲-۲-۸-۳ فقدان زیرساختهای مالی
اجرای طرح گمرک الکترونیکی نیازمند تأمین اعتبارات لازم وضمانتهای کافی برای سرمایهگذاری و اجرای طرح کلان و زیرپروژههاست. از دولت انتظار میرود تا اعتبارات مورد نیاز برای پیاده سازی طرحی با چنین وسعت کلان را به موقع تأمین کند. در این راستا میتوان بالا بودن ریسک اجرای طرح را تا حد زیادی به دلیل عدم تعهد و عدم تکافوی منابع وتخصیص بودجه از طرف ارگآن هایی نظیر معاونت راهبردی ونظارت ریاست جمهوری، ستادمبارزه با قاچاق و همچنین فقدان همکاری متقابل سایر ارگانها و سازمانهای همجوار دانست.
۲-۲-۸-۴ فقدان زیرساختهای قانونی
ضعف در قوانین و مقررات به خصوص قوانین حمایت کننده از توسعه گمرک الکترونیک یکی از مشکلات جدی محسوب میشود. ضعف در تصویب قوانین مورد نیاز و همچنین نبود ضمانت اجرایی قوی، ابعاد مختلف این مسئله را تشکیل میدهند. به عنوان مثال عدم وجود آیین نامههای اجرایی درزمینه توافقات گمرک دولت جمهوی اسلامی ایران با آنکتاد ونیزقوانین الزام آور برای سایر دستگاههای اجرایی از جمله مسائلی است که اجرای گمرک الکترونیک در کشوررا تهدید میکند. بی توجهی به قانوگذاری در این زمینه به عدم انعکاس گمرک الکترونیک در قوانین بالادستی کشور نظیر برنامههای پنج ساله توسعه ومغفول ماندن آن منجر شده است.
۲-۲-۸-۵ فقدان زیرساختهای منابع انسانی
یکی از نواقص موجود در بدنه گمرک کشور، توسعه نامتوازن نیروی انسانی متخصص در تمامی حوزههای اولویتدار است. به عنوان مثال بخشهای گمرک سنتی با ازدیاد نیروی انسانی روبه روست درحالی که بخش توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات با کمبود نیروی متخصص مواجه است. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از نیروی انسانی تحصیل کرده در رشتههای مرتبط با ارتباطات وفناوری اطلاعات که متخصصان بالقوه این بخش به شمار میروند جذب حوزه گمرک الکترونیک نمیشوند وبه فعالیتهای دیگری مشغول میشوند. ناتوانی درجذب، حفظ واستفاده از توانمندیهای این افراد سبب اتلاف منابع میشود و انجام طرح را دچار مشکلات جدی میکند.
۲-۲-۹ راهکارهای غلبه بر چالشها
با بررسی چالشهای موجود بر سر راه تحقق گمرک الکترونیک، راهکارهای ذیل برای برطرف کردن موانع پیشنهاد میشود:
- اولیت دادن به تحقق گمرک الکترونیک از بین دیگر برنامههای توسعه بخشهای اقتصادی کشور؛
- تشکیل تیمهای متشکل از تحلیلگران زبده به منظور کارشناسی دقیق وجامع تمام رویهها تعریف جدید از موجودیتها درگمرک و تمام سازمانهای همجوار؛
- تهیه و تدوین استانداردهای ملی وهماهنگ با استاندارد بینالمللی به خصوص در فرمت پایگاههای دادهای و براساس الگوهای تحلیلی انجام شده و تبعیت سازمانها در طراحی از آن؛
- الزام دولت به ایجاد بستر ساختاری و شبکهای امن و پرسرعت با پوشش وسیع جغرافیایی با ایجاد گمرک الکترونیکی، خطاهای سهوی و احیاناً عمدی انسانی را درحین کار به صفر میرساند ودرنتیجه سلامت اداری تا حد زیادی ارتقا پیدا خواهد کرد.
۲-۲-۱۰ برنامه تحقق گمرک الکترونیکی
تجهیز گمرکات کشور به سیستمهای پیشرفته رایانه ای از جمله سیستم آسیکودای جهانی، ضمن اینکه به طور درخور توجهی، مشکلات مربوط به صادرات و واردات کالا را کاهش میدهد و سرعت چشمگیری در ارائه خدمات به مردم فراهم میآورد، هماهنگی مناسبی نیز بین ایران و سایر کشورهای منطقه و جهان ایجاد می کند.
روش استفاده از فناروی های الکترونیکی روز دنیا هم امکانات ورود به عرصه تجارت الکترونیک را فراهم میکند و همه زمینه تحقق دولت الکترونیک را سهولت میبخشد. در شرایط پدید آمدن گمرک الکترونیک، مراجعه کننده، بدون حضور فیزیکی در دفتر محل کار خود عملیات اظهارنامه را به صورت الکترونیک انجام داده و پس از دریافت پروانه به گمرک مورد نظر مراجعه میکند.
بر اساس بند (ط) ماده ۳۳ قانون برنامه چهارم، لازم است دستگاهها و واحدهای مربوطه با رعایت استانداردها و چارچوب نظام بازرگانی و تجارت الکترونیکی اقدامات لازم را توسط دستگاههای مربوطه به شرح زیر انجام دهند:
- به روز نمودن پایگاهها و مراکز اطلاع رسانی و ارائه خدمات دستگاه مربوطه در محیط رایانه ای و شبکهای
- انجام مناقصهها، مزایدهها و مسابقههای خرید و فروش کالا و خدمات و عملیات مالی اعتباری در محیط رایانه ای و شبکههای اطلاع رسانی
- ایجاد بازارهای مجازی
- انجام فعالیتهای تدارکاتی و معاملاتی در قالب تجارت الکترونیکی از سال دوم برنامه
باتوجه به اتمام عمر مفید نرمافزار آسیکودا و به منظور مدرن سازی گمرکات جهت تبدیل شدن به یک تأمین کننده خدمات عمومی برای وزارتخانهها وسازمان های مربوطه و ترخیص کنندگان کالادر قالب ارائه خدمات الکترونیک به صورت ۲۴ ساعت در شبانه روز و هفت روز در هفته بدون نیاز به مراجعه حضوری (درصورت رفع موانع قانونی) نسخه جدید آسیکودا که مبتنی بر وب و براساس تکنولوژی روز دنیا توسط آنکتاد طراحی وپیاده سازی شده است، دارای امکانات ویژه ای میباشد واز طرف آنکتاد به گمرک ایران به عنوان گمرک پیشتاز پیشنهاد شد. با پیاده سازی این سیستم امکان انجام عملیات ترخیص کالا از طریق بستر اینترنت فراهم میگردد. اظهار کالا از طریق اینترنت، پشتیبانی کامل WCO DATA MODEL و طراحی براساس معماری چند لایه از ویژگیهای این سیستم است. سیستم نرمافزاریASYCUDA World برپایه تجربیات موفق نرمافزار آسیکودای++ تهیه گردیده است و طوری طراحی گردیده است که بتواند در محیطهای که در ارتباطات از راه دور با مشکل مواجه هستند، کار کند. این نرمافزار مبتنی بر وب میباشد و این باعث میگردد که ادارات گمرک و بازرگانان بتوانند بیشتر تراکنشهای خود (از اظهارنامه گمرکی گرفته تا مانیفست و ترانزیت) را از طریق اینترنت انجام دهند.
اجرای سیستم آسیکودای جهانی در ۴ فاز صورت گرفته است:
فاز ۱ : پیاده سازی سیستم ترانزیت ملی
فاز ۲ : پیاده سازی رویههای صادرات و واردات
فاز ۳: ارتباط با سازمانهای همجوار
فاز ۴: اتوماسیون سایر رویهها
پیاده سازی گمرک الکترونیکی مزایایی را به دنبال داشته که در جدول (۲-۵) نشان داده شده است(گزارش تحول اقتصادی ۱۳۸۷، صص۹۳-۸۸).
جدول۲- ۵: مزایای مختلف پیاده سازی گمرک الکترونیکی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-06-11] [ 07:38:00 ب.ظ ]
|