تجهیز مبادی ورودی و خروجی به دستگاههای کنترلی (اشعه ایکس[۱]، دوربین مدار بسته و…) |
و…)
با توجه به حجم روزافزون واردات، صادرات، ترانزیت کشور و ضرورت مبارزه با قاچاق کالا و تخلفات گمرکی در مبادی رسمی کشور و جوابگو نبودن روشهای سنتی بازرسی کالا در گمرکات به علت حجم فراوان کالا و تعداد محدود کارکنان، استفاده از تجهیزات پیشرفته کنترلی در گمرکات امری اجتنابناپذیر است. بر این اساس گمرک ایران طی سالهای اخیر و با توجه به بودجه ای که در اختیار دارد دست به تجهیز گمرکات کشور به دستگاههای کنترلی نامحسوس زده است. یکی از این دستگاهها که در کنترل کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی کاربرد دارد دستگاه اشعه ایکس است که در سه نوع کانتینری، موبایلی و پالتی در برخی از گمرکات کشور نصب اشعه ایکس شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
از تجهیزات دیگر، دوربینهای مدار بسته است که به منظور کنترل محوطه و سالنهای گمرکات، تعدادی از این دوربینها در چند گمرک مورد استفاده قرار گرفته است.
مشکلاتی که در جهت آماده نمودن و نگهداری سیستمهایی که از گارانتی خارج شدهاند و در گمرکات کشور بایستی از آنان با حداکثر توان استفاده گردد در جدول (۲- ۶) شرح داده شده است (گزارش تحول اقتصادی ۱۳۸۷، صص۹۸-۹۶).
جدول۲- ۶: مشکلات آماده نمودن و نگهداری سیستمهای خارج شده از گارانتی در گمرکات کشور
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :(فایل کامل موجود است)
ردیف | شرح |
۱ | تأمین شرکت پشتیبانی کننده در طول سال به دلیل عدم وجود شرکتهای کامیونی و متخصص در جهت پشتیبانی و نگهداری سیستمهای اشعه ایکس کانتینری موجود در گمرکات کشور که اغلب ساخت کشور چین و یا آلمان میباشد ضرورت دارد که این سیستمها برابر تعهداتی که در قراردادهای خرید سیستمها از شرکتهای مرتبط با کشورهای مذکور منعقد گردیده هزینه پشتیبانی با تأمین نیروهای متخصص به صورت ارزی یا ریالی با حداقل برای هر دستگاه در جهت پشتیبانی. |
۲ | تأمین تجهیزات مرتبط با این دستگاهها که در اثر استفاده ممتد یا مرور زمان از قابلیت استفاده خارج و نیاز به تعویض و بازسازی دارند و الزاماً قطعات مورد نیاز بایستی از شرکت فروشنده برابر قراردادهای منعقده تهیه گردد فلذا ضرورت دارد در جهت تأمین قطعات مورد نیاز این سیستمها سالانه حداقل. |
۳ | در جهت استفاده از سیستمها و راهبری آن توسط اکثر پرسنل فنی گمرکات کشور ضرورت دارد که از وجود کارشناسان وارد به این سیستمها در قسمت اپراتوری و یا مهندسی، سرویس و نگهداری با دایر نمودن دورهای آموزشی بتوانیم تعداد زیادی نیروی متخصص تربیت گردد که در آینده جایگزین نفرات فعلی گردند. |
۴ | در جهت ورود کارشناسان خارجی جهت سرویس و نگهداری دستگاههای اشعه ایکس لازم است جهت این نفرات ویزای کار دریافت گردد. |
۵) ارتقاء سلامت اداری
- آسیب شناسی و شناسایی نقاط آسیب پذیر و گلوگاههای فساد و ارائه راهکارها جهت ایمن سازی و حذف آنها.
- نظارت بر حسن انجام کار گمرکات اجرایی و دفاتر ستادی در زمینه حذف گلوگاههای فساد احصاء شده.
- پیگیری به منظور بهره مندی کارکنان از حداکثر ظرفیتهای قانون مدیریت خدمات کشوری (با تصویب قانون امور گمرکی طبق ماده ۱۶۰ آن استفاده از ۲% حقوق ورودی جهت تجهیز گمرکات، آموزش، بهره مندی کارکنان از پاداش و وام و امور درمانی میسر خواهد شد).
۶) طرح آمایش گمرک
مطالعات آمایش سرزمین گمرک با هدف جانمایی مناسب گمرکات کشور (با توجه به ماده ۱۰۶ ق.ب.پ.ت) نهایی شده و به منظور تصویب در دستور کار کارگروه تحول اقتصادی دولت قرار گرفته است. کاهش تعداد گمرکات از ۱۶۷ گمرک به ۱۴۴ گمرک طی سالهای ۱۳۹۰و۱۳۹۱٫
۷) ایجاد گمرکات اختصاصی
- تشکیل جلسات متعدد با واردکنندگان کالاهای خاص و اتحادیههای مربوطه و همچنین وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی وسازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی
- تعیین گمرکات اختصاصی برای صادرات ۱۸ قلم کالای صادراتی
- تعیین گمرکات اختصاصی برای واردات ۲۱ قلم کالای وارداتی
۸) ایجاد دروازه مشترک تجاری با کشورهای هم مرز
- شناسایی ۹ مرز مشترک تجاری با گمرکات کشورهای همجوار
- شروع اقدامات برای عملیاتی شدن تفاهم نامه با کشورهای ترکیه در مرز رازی کاپی کوی
- مکاتبه و تشکیل جلسات متعدد با گمرکات کشورهای ترکیه، افغانستان، ارمنستان و ترکمنستان جهت ایجاد دروازه مشترک در مرزهای سرو، کاپی کوی، دوغارون، نوردوز (مقری) و لطف آباد.
۹) پیشگیری و مبارزه مؤثر با قاچاق کالا در مبادی رسمی
- تشکیل کارگروه برگزاری جلسات به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر قاچاق کالا
- تشکیل کمیته آسیب شناسی در خصوص پروندههای ترانزیت واحصاء آسیبها
- تدوین و ابلاغ بسته سیاستی پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و تخلفات گمرکی در مبادی رسمی
- تدوین بسته حمایتی از تولید و دستورالعملهای اجرائی آن[۲].
۲-۲-۱۲ گمرک بندرانزلی و خدمات آن
گمرک انزلی به علت واقع شدن در موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. این گمرک در طول تاریخ همواره به عنوان دروازه ورود به اروپا و شاهرگ اتصال شمال به جنوب شناخته میشده در حال حاضر نیز جایگاه مهم و حساس خود را بعنوان یکی از مراکز مهم ورود کالا به کشور و نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب حفظ نموده است.
به طور کلی خدماتی که در گمرک بندر انزلی انجام میشود شامل ترانزیت، واردات، صادرات، مسافری، قاچاق. در ادامه این خدمات به طور موردی مشخص شده است.
- راه اندازی شبکه اطلاع رسانی وب سایت[۳]به عنوان اولین گمرک کشور (بعد از گمرک ایران).
- استفاده از سیستم تلویزیون مدار بسته: با بهره گرفتن از تلویزیون مداربسته که در سالن ارزیابی نصب گردیده است، اطلاعات موردنیاز ارباب رجوع شامل بخشنامهها، دستورالعملها، نرخ ارز، مراحل و چگونگی ترخیص کالا، انواع رویههای گمرکی، اخبار تجاری و اقتصادی و… روزانه در معرض دید مراجعین گذاشته میشود. در این سیستم امکاناتی فراهم آمده است تا مراجعین در صورت نیاز به هر یک از اطلاعات نمایش داده شده بتوانند تصویری از آن را به دست آورند.
- استفاده از سیستم ویدیو کنفرانس: به منظور سرعت، سهولت و احترام به ارباب رجوع در این گمرک از سیستم ویدئو کنفرانس استفاده میشود. انجام این شیوه سبب گردیده است که تردد مراجعین به نحو چشمگیری کاهش یافته و سرعت کار نیز افزایش قابل ملاحظه ای پیدا نماید.
- ایجاد بانک اطلاعاتی: با هدف اطلاع رسانی کارآ و مستمر به مراجعین، در این گمرک بانک اطلاعاتی تشکیل گردیده است.
- تشکیل کمیته طرح تکریم با حضور ناظر گمرکات استان و تنی چند از کارشناسان این گمرک.
- تعیین یکی از کارشناسان خبره این گمرک به عنوان کارشناس مسئول طرح تکریم به منظور پاسخگویی به سؤالات ارباب رجوع و رفع مشکلات آنان.
- نصب و راه اندازی تلفن گویا: با راه اندازی این سیستم اربابان رجوع و مراجعین میتوانند نقطه نظرات و پیشنهاد و سؤالات خود را از واحدهای ذیمدخل با بهره گرفتن از خط تلفن مستقیم ۳۴۰۸۱ و داخلی ۲۳۳ مطرح نمایند. این سیستم در حال حاضر در این ستاد دارای ۶ صندوق عمومی به ترتیب: ۱- ناظر گمرکات، ۲- معاون امور گمرکی، ۳- معاون اداری و مالی، ۴- حراست، ۵ – روابط عمومی، ۶- امور رایانه میباشد.
- تهیه لباس فرم برای کلیه همکاران به همراه برچسب نام و مشخصات آنان جهت الصاق به لباس فرم.
- تهیه و تنظیم بروشور در خصوص رویههای مختلف گمرکی (واردات، صادرات، ورود موقت، خروج موقت، ترانزیت داخلی، ترانزیت خارجی، امانات پستی و…) و توزیع آن بین اربابان رجوع.
- نصب و راه اندازی پست الکترونیک[۴]جهت ارتباط مستقیم ارباب رجوع با مدیریت.
- تشکیل جلسه با ارباب رجوع به منظور تبیین و تشریح مفاد مصوبه طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع.
- تدوین منشور اخلاقی کارکنان و نصب آن در محل کار مسئولین و کارکنان و همچنین در تابلوی اعلانات.
- در خصوص نوع خدمات قابل ارائه به ارباب رجوع، مقررات و قوانین مربوط به رویههای مختلف گمرکی، مراحل انجام کار، مدارک و اسناد موردنیاز برای هر نوع رویه تهیه که علاوه بر نصب در تابلوی اعلانات به صورت بروشورهایی در اختیار ارباب رجوع قرار داده شد.
- برگزاری سمینار آموزشی طرح تکریم ارباب رجوع و دعوت از اساتید سازمان مدیریت و برنامه ریزی به منظور آشنایی و وقوف به اهمیت آن.
- مکانیزه شدن امور گمرکی و اداری– مالی.
- اجرای طرحهای رایانه ای آسیکودا، سلکتیویتی، مانیفست، سیف تیر و… به طوریکه با اجرای زیربرنامه سلکتیویتی (انتخاب مسیر) در این گمرک رقم ۲۷ درصدی اظهارنامههای فروردین ماه سال ۸۱ در مسیرهای سبز و زرد به ۵/۸۷ % در بهمن ماه سال ۸۱ افزایش یافته است.
- رسیدگی به شکایات ارباب رجوع و ثبت آن در دفتر ثبت وقایع روزانه و پیگیری تا حصول نتیجه نهایی توسط کارشناس طرح تکریم[۵].
آمار فعالیت و عملکرد گمرکات استان گیلان در فروردین ماه ۱۳۹۲ و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته در پیوست شماره (۴) و آمار فعالیت و عملکرد گمرک بندر انزلی در فروردین ماه ۱۳۹۲ و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته در پیوست شماره (۵) آورده شده است.
[۱] X-Ray
[۲] www.irica.gov.ir
[۳] Web Site
[۴] E-mail
[۵] www.irica.gov.ir
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-06-11] [ 07:38:00 ب.ظ ]
|