۱۲) سازمان مبارزه با مواد مخدر، دفتر اطلاعات امنیت ملی[۵۹](زیر مجموعه وزارت دادگستری)
۱۳) دفتر تحقیقات فدرال (اف. بی.آی)، معاونت اطلاعات (زیر مجموعه وزارت دادگستری)
۱۴) دفتر اطلاعات و ضداطلاعات وزارت انرژی[۶۰]
۱۵) دفتر اطلاعات و تحقیقات وزارت امور خارجه[۶۱]
۱۶) اداره اطلاعات وتحلیل وزارت خزانه داری[۶۲]
سازمان اطلاعات مرکزی سیا، وظیفه جمع آوری و تحلیل اطلاعات از خارج از مرزهای آمریکا را در اختیار دارد. این سازمان طیفی از محصولات اطلاعاتی که تمامی موضوعات مورد علاقه سیاست گذاران امنیت ملی را پوشش می دهد، تولید می کند. همچنین سیا جمع آوری اطلاعات از طریق منابع انسانی و در موارد خاص، انجام عملیات های مخفی با هدایت رییس جمهور را بر عهده دارد (عملیات پنهان، عملیات یا فعالیت های دولت ایالات متحده است برای ایجاد تاثیر سیاسی، اقتصادی یا نظامی در خارج از کشور به گونه ای که نقش ایالات متحده ظاهر نشود یا به صورت علنی قبول نشود).
سه آژانس اطلاعاتی در وزارت دفاع که شامل سازمان امنیت ملی، دفتر شناسایی ملی، سازمان اطلاعات فضای زمین است، بیشترین بودجه اطلاعات ملی را به خود اختصاص می دهند. سازمان امنیت ملی مسئول اطلاعات مخابراتی و جمع آوری آن در سرتاسر جهان است. دفتر شناسایی ملی مسئولیت توسعه و اجرای عملیات شناسایی ماهواره ای است. سازمان اطلاعات ژئو فضایی، داده های ژئو فضایی را تهیه کرده ـ از نقشه و چارت تا پایگاه داده های کامپیوتری شده بسیار پیشرفته وسعت دارد ـ و از آن برای هدف گیری در زمانی که دقت اسلحه های هدایت شونده بدان متکی است استفاده می شود.
علاوه بر این سه سازمان، سازمان اطلاعات دفاعی مسئول رایزنان دفاعی است و همچنین مسئول فراهم کردن محصولات اطلاعاتی مختلف برای وزارت دفاع می باشد. اگر چه قانون اصلاح اطلاعات، اختیارات مدیریتی و بودجه ای وسیعی در خصوص سازمان های زیر مجموعه وزارت دفاع به مدیر اطلاعات ملی داده است لاکن این امر باعث سلب اختیار وزیر دفاع در مقابل این سازمان ها نمی گردد.
دفتر اطلاعات و تحقیقات وزارت امور خارجه، یکی از کوچکترین اعضای جامعه اطلاعاتی است اما تحلیل های این دفتر با کیفیت بالا شناخته می شود. دفتر اطلاعات و تحقیقات صرفاً یک آژانس تحلیلی است و گزارش های سیاسی جمع آوری شده از سفارتخانه ها که برای تحلیل گران بسیار سودمند می باشد به عنوان یک وظیفه اطلاعاتی محسوب نمی شود (بودجه آن نیز مانند دیگر سازمان ها از این مدل تبعیت نمی کند).
وظیفه اصلی اداره تحقیقات فدرال (اف. بی. آی) با موضوعات ضد تروریسم و ضد جاسوسی ارتباط دارد. سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمانی است مسئول اجرای قانون مواد کنترل شده قانونی و تعدیل آن در ایالات متحده.
سازمان های اطلاعاتی ۴ سرویس نظامی (نیروی هوایی، ارتش، نیروی دریایی و تفنگ داران دریایی) به طور گسترده ای بر روی موضوعات مربوط به ماموریت های خاص خود تمرکز دارند. محصولات تحلیلی این سرویس ها به همراه محصولات سازمان اطلاعات دفاعی، مکمل وظیفه تحلیل گران سیا است و تحلیل موضوعات فنی اساسی را با عمق بیشتری فراهم می آورند.
قانون امنیت داخلی سال ۲۰۰۲(Office of Director of National Intelligence, 2009: 265)، وزارت امنیت داخلی را مسئول همگرایی اجرای قانون و اخبار اطلاعاتی مرتبط با تهدیدات تروریستی داخلی دانسته است. معاونت تحلیل اطلاعات و مدیریت حفاظت از زیر ساختارها در این وزارتخانه در تلاش های ضد تروریسم درون سازمانی و به همراه اف. بی. آی مشارکت کرده و بر روی حصول اطمینان از کسب اطلاعات توسط مقامات اجرای قانون محلی و ایالتی از سازمان های اطلاعاتی در سطح ملی، تمرکز دارد. گارد ساحلی نیز که اکنون بخشی از وزارت امنیت داخلی است در خصوص اطلاعات مرتبط با امنیت سواحل و دفاع شهری تعامل دارد.
وزارت انرژی تحلیل برنامه های سلاح های اتمی کشورهای خارجی نظیر معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و مقوله امنیت انرژی را بر عهده دارد. این سازمان همچنین تلاش های قدرتمندی در خصوص ضد جاسوسی دارد.
وزارت خزانه داری، درباره جمع آوری و پالایش اطلاعاتی که ممکن است بر روی سیاست های مالی و پولی آمریکا تاثیر بگذارد، بحث می کند همچنین این وزارتخانه مقولات مربوط به تروریسم مالی را پوشش می دهد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

عکس مرتبط با اقتصاد

انواع اطلاعات و جمع آوری کنندگان آنها

پنج منبع اصلی یا روش جمع آوری وجود دارد(ODNI, 2009: 12) :

  1. اطلاعات علائم یا سیگینت
  2. اطلاعات حاصل از سنجش و نشان خوانی(ماسینت)
  3. اطلاعات منابع انسانی یا هیومینت
  4. اطلاعات منابع آشکار یا اسینت
  5. اطلاعات فضای زمین

سیگینت[۶۳]
اطلاعات علائم از رهگیری سیگنال ها به دست می آید و می تواند شامل یک یا ترکیبی از اطلاعات زیر باشد :

  • تمامی اطلاعات ارتباطی (کومینت)[۶۴]
  • اطلاعات الکترونیکی (الینت)[۶۵]
  • اطلاعات مخابراتی دستگاه های خارجی(برای اطلاعات بیشتر بنگرید به: Herman, 1996: 66-72)

در جامعه اطلاعاتی آمریکا سازمان امنیت ملی مسئولیت جمع آوری، تحلیل و گزارش اطلاعات سیگینت را بر عهده دارد.
ماسینت[۶۶]
اخباری است که طی فرایند تحلیل کمی وکیفی ویژگی های فیزیکی اهداف و وقایع با هدف شناسایی آنها تولید می شود. مثال بارز آن استفاده از نمونه برداری از ترکیب شیمیایی آب و هوا برای شناسایی وجود موارد رادیواکتیو در منطقه است.
هیومینت[۶۷]
اطلاعات انسانی از منابع انسانی به دست می آید. عموماً هیومینت مترادف جاسوسی و عملیات های مخفی در نظر گرفته می شود. در حالی که این گونه جمع آوری بیشتر توسط جمع آوری کنندگان آشکار نظیر دیپلمات ها و وابستگان نظامی انجام می پذیرد. اطلاعات انسانی اساساً توسط سیا، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و اف بی آی استفاده می شود. سیا وظیفه هماهنگی و هدایت اطلاعات انسانی جامعه اطلاعاتی آمریکا را برعهده دارد(برای اطلاعات بیشتر بنگرید به: Herman, 1996:61-66).
اُسینت[۶۸]
اطلاعات منابع آشکار آندسته از اطلاعاتی است که به صورت عمومی از طریق رادیو، تلویزیون، مجلات، اینترنت، پایگاه های داده های اقتصادی و ویدیو گرافیک و نقاشی به دست می آید.
اطلاعات فضای زمین[۶۹]
آندسته از اطلاعاتی هستند که به توصیف ویژگی های زمین، و شناسایی ویژگی ها و شاخصه های فیزیکی اقدامات انسانی بر سطح زمین می پردازند. نمونه هایی از محصولات ناشی از این دسته از اطلاعات، تصاویر، نقشه ها و تحلیل هایی هستند که در مورد توپوگرافی یا تغییرات در سطح زمین در مناطق خاص تولید می شوند.

سازمان اطلاعات مرکزی (سیا)

مسئولیت سیا که یک سرویس اطلاعاتی مستقل است، به دست آوردن اطلاعات و تحلیل آن در خصوص دولت ها، شرکت ها و افراد دیگر کشورها (خارجی) و گزارش این اطلاعات به دست آمده و پردازش شده جهت بهره برداری به مدیر اطلاعات ملی و دولت آمریکاست. غیر از این دو وظیفه، وظیفه سوم سیا که به عنوان «دست پنهان»[۷۰] دولت آمریکا شناخته می شود، اجرای عملیات های پنهان به هدایت رییس جمهور ایالات متحده یا رییس اطلاعات ملی است.
وظایف سیا
طبق سایت رسمی سیا وظایف این سازمان به شرح زیر است :

  • جمع آوری اطلاعات از طریق منابع انسانی و دیگر روش ها با توجه به اینکه این سرویس پلیس، احضاریه یا قدرت اجرای قانونی را نداشته و وظیفه امنیت داخلی بر عهده او نیست.
  • ارتباط دادن و تخمین زدن اطلاعات مرتبط با امنیت ملی و فراهم آوردن تمهیدات جهت پخش این گونه اطلاعات.
  • فراهم کردن جهت گیری کلی و هماهنگی برای جمع آوری اطلاعات ملی خارج از آمریکا از طریق منابع انسانی توسط اعضای جامعه اطلاعاتی که این فعالیت توسط آن سازمان ها مورد تصویب جامعه اطلاعاتی قرار گرفته باشد و برعهده داشتن مسئولیت هماهنگی دیگر سازمان ها، بخش ها و یا واحدهای دولتی ایالات متحده که وظیفه جمع آوری در حیطه وظایف کاری آنان منظور شده است و اطمینان از حصول بیشترین بهره برداری از این منابع و حداقل کردن ریسک برای ایالات متحده در مشارکت در این گونه جمع آوری.
  • اجرای دیگر وظایف مرتبط با اطلاعات که بر روی امنیت ملی تاثیرگذار است و توسط رییس جمهور یا رییس اطلاعات ملی ممکن است هدایت گردد.

چارت سازمانی سیا
براساس اطلاعات موجود در سایت سازمان سیا(www.cia.gov)، در حال حاضر سازمان سیا دارای ساختار زیر است:
همانطور که از ساختار فوق برمی آید، معاونت پشتیبانی وظیفه پشتیبانی اداری و مالی از فعالیت های سازمان سیا را برعهده دارد. معاونت علم و فن آوری سازمان سیا وظیفه تولید تکنولوژی های جدید برای کاربرد در فعالیت های اطلاعاتی سازمان را برعهده دارد و علاوه بر آن جمع آوری فنی در سازمان با مدیریت این معاونت انجام می شود. معاونت خدمات پنهانی قلب عملیاتی سازمان سیا است و تمام فعالیت های مربوط به جمع آوری اطلاعات انسانی (جاسوسی) و اقدام پنهان توسط افسران این معاونت انجام می گیرد. معاونت اطلاعات نیز وظیفه تجزیه و تحلیل اطلاعات را برعهده دارد(Johnson, 2006: 90-92; www.cia.gov).
**********
نگاه اجمالی به ساختار جامعه اطلاعاتی آمریکا و به طورخاص چارت سازمانی و وظایف سازمان سیا نشان دهنده آن است که جامعه اطلاعاتی آمریکا در راستای پشتیبانی اطلاعاتی و شناختی از فرایند سیاست گذاری تکامل یافته است. همانطور که از مطالب این فصل برمی آید، کارکرد تمامی سازمان های اطلاعاتی تولید اطلاعات از اهداف وموضوعات مختلف است. در این میان چنین به نظر می رسد که سازمان سیا با مسئولیت تولید اطلاعات انسانی و تحلیل مسائل مربوط به امنیت ملی آمریکا و هم چنین اجرای وظایف اطلاعاتی مرتبط با امنیت ملی هر دو نقش شناختی و اجرایی در سیاست خارجی را دارد. فصول بعدی این بخش با نگاهی عمیق تر این موضوع را بررسی خواهند کرد.

فصل چهارم: سازمان سیا و پشتیبانی شناختی از سیاست گذاری خارجی

همانطور که در بخش اول اشاره شد، پشتیبانی شناختی اصلی ترین نقش سازمان های اطلاعاتی در سیاست گذاری است. فرضیه اصلی این تحقیق نیز بر پایه چارچوب نظری موجود، بر آن است که مهمترین نقش سازمان سیا در سیاست خارجی ایالات متحده در دوره زمانی مورد نظر تحقیق، پشتیبانی شناختی از سیاست گذاری بوده است. از این رو فصل حاضر تلاش می کند با بررسی برخی از عملیات های اطلاعاتی سازمان سیا، نقش این سازمان در پشتیبانی شناختی از سیاست خارجی را بازنمایی کند.

پروژه مجیک و آلترا[۷۱]: نقش اطلاعات در جنگ جهانی دوم

اگرچه عملیات های مجیک و آلترا در محدوده تمرکز این پژوهش نمی گنجند(نقطه تمرکز تحقیق ۱۹۴۵ به بعد و اقدامات مربوط به سازمان سیا است) و حدود ۶ سال قبل از تاسیس سازمان سیا و توسط واحدهای اطلاعات نیروهای نظامی آمریکا و انگلستان در خلال جنگ جهانی دوم انجام شده اند، اما به دلیل نقش ملموس آنها در روند مدیریت جنگ جهانی دوم و علاوه برآن عینیت کافی آنها برای نشان دادن نقش اطلاعات در مدیریت امنیت ملی، به عنوان اولین نمونه از نقش اطلاعات در آمریکا، بررسی می شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...