پایان نامه ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی |
نمودار شماره 4-4: درصد پاسخهای نمونه آماری به سؤال میزان تحصیلات………………… 111
نمودار شماره 4-5: درصد پاسخهای نمونه آماری به سؤال سابقه خدمت……………………. 112
عنوان فهرست شکلها صفحه
شکل1-1: مدل نظری تحقیق…………………………………………………………………………….. 8
شکل شماره 2-1: مدل کارت امتیازی متوازن……………………………………………………….. 26
شکل شماره 2-2 : مدل EFQM…………………………………………………………………….. 28
شکل شماره 2-3 : تقسیمبندی مدلهای سنجش رضایتمندی مشتریان سروکوال…………… 30
چکیده:
هدف کلی تحقیق حاضر ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی براساس شاخصهای عمومی برنامههای تحول نظام اداری به منظور بهبود کیفیت و ارتقاء بهرهوری سازمان میباشد. دراین راستا براساس شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی (سطح استانی) ابلاغی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در سال 1390، یک فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی طراحی شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 4478 نفر از کارکنان ادارات کل استان آذربایجان غربی بوده که به کمک فرمول تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری تصادفی طبقهای، تعداد 354 نفر از آنان بعنوان نمونه انتخاب گردید. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی پیمایشی بصورت مقطعی بوده و اطلاعات آن به صورت میدانی و کتابخانهای جمعآوری شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته شامل 30 سوال است که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. پرسشنامهها، جمعآوری و اطلاعات حاصله با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t تکگروهی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای نهایی تحقیق نشان میدهد که میزان عملکرد ادارات کل استان آذربایجانغربی پائینتر از متوسط شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد دستگاههایی اجرایی است.
واژگان کلیدی: شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد، سازمانهای دولتی، برنامههای تحول نظام اداری، ادارات کل استان آذربایجانغربی.
فصل اول:
کلیات تحقیق
مقدمه
کنترل و ارزیابی عملکرد جز لاینفک هرگونه فعالیت و کار اجرایی به شمار می رود. گرچه ارزیابی عملکرد فعالیتی است که با شکلگیری زندگی گروهی بشر گره خورده است ولی استفاده از نظامهای رسمی آن در سطح فردی و سازمانی از سال 1800 میلادی توسط رابرت آون در صنعت نساجی اسکاتلند متداول شده است. ارزیابی عملکرد عبارتست از یک سیستم بازخور که دربرگیرنده ارزیابی مستقیم عملکرد اشخاص یا سازمانها میباشد. نظام ارزیابیعملکرد را میتوان از زوایای متفاوتی موردبررسی قرار داد. دو دیدگاه مهم در خصوص ارزیابی عملکرد وجود دارد: دیدگاه سنتی و دیدگاه نوین. در دیدگاه سنتی، مهمترین هدف ارزیابی، قضاوت و یادآوری عملکرد می باشد، درحالیکه در دیدگاه مدرن، فلسفه ارزیابی بر رشد و توسعه و بهبود ظرفیت ارزیابی شونده متمرکز شده است (جلیلخانی، 1386، 2).
در دو دهه اخیر ، مدیریت عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است و این تمایل هم در زمینههای تحقیقاتی و هم در زمینه های کاربردی به بروز نوآوریهای بسیاری منجر شده است. لذا پس از تعریف ارزیابی عملکرد و دلایل آن، برخی چارچوبها و متدهای نوین در این زمینه را معرفی کرده و نقاط قوت و ضعف هر یک را بیان خواهیم کرد.
برای ارزیابی عملکرد دولتی روشهای متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته است. با بررسی تحقیقات و پژوهشهای بعمل آمده مهمترین و پرکاربردترین روشها
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-06-06] [ 03:15:00 ق.ظ ]
|