پایان نامه نقش واسطهای عدالت سازمانی در ارتباط میان رهبری تحولگرا |
جدول 2-3-ویژگیهای عناصر رهبری تحولگرا 55
جدول 3-1- شرح متغیرهای موردبررسی در سؤالات پرسشنامه. 90
جدول 2-2- محاسبه پایایی سؤالات مربوط به پرسشنامه. 92
جدول 3-1- جنسیت… 98
جدول 4-2- رده سنی.. 99
جدول 4-3- تحصیلات… 100
جدول 4-4- سابقه خدمت… 101
جدول 4-5- پست سازمانی.. 102
جدول 4-7- بار عاملی شاخصها 105
جدول 4-8- واریانس استخراجی سازهها 108
جدول 4-9- روایی واگرا بر اساس معیار فورنل و لارکر. 110
جدول 4-11-میزان تأثیر متغیرهای میانجی و مستقل بر متغیر وابسته. 114
جدول 4-12- مقادیر 2Q.. 114
جدول 4-13- مقادیر Communalities برای متغیرهای پنهان مرتبه اول. 115
جدول 4-14- مقدار آماره t برای فرضیه اول. 116
جدول 4-15- مقدار آماره T برای فرضیه دوم. 117
جدول 4-16- مقدار آماره T برای فرضیه سوم. 117
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی نقش واسطهای عدالت سازمانی در ارتباط میان رهبری تحولگرا و کیفیت زندگی کاری پرداخته است. نوع تحقیق توصیفی و روش انجام آن پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را گروه پرستاری بیمارستان شهید رهنمون یزد تشکیل میدهد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد هست. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SmartPLS انجامشده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق نشانداد که رهبری تحولگرا با ضریب تأثیر 854/0 بر کیفیت زندگی کاری و رهبری تحولگرا با ضریب تأثیر 693/0 بر عدالت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری داشتهاند.
کلیدواژه: عدالت سازمانی، رهبری تحولگرا، کیفیت زندگی کاری، بیمارستان شهید رهنمون یزد، پرستاران
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1-مقدمه
جهان معاصر با سرعتی شگفت در حال تحول است، تغییرات مستمر و پویاییهای محیطی چنان پرشتاب بوده که رهبری سازمانها را پیچیدهتر از قبل کرده است. در این زمان تداوم و حیات هر سیستم درگرو پیوندی مستحکم میان عناصر سازنده آن است که نقش نیروی انسانی باانگیزه و رضایتمند بهعنوان یکی از مهمترین عناصر سازمان در این تحولات و تداوم سیستم غیرقابلانکار است. ازآنجاییکه عدالت از مهمترین عوامل مؤثر برای بقا و پایداری فرایند توسعه سازمان و حفظ سلامت و پیشرفت در بلندمدت، افزایش تعهد، نوآوری، نگرش مثبت، تعلقخاطر، کاهش تأخیر ورود و خروج، غیبت و جابجایی بهحساب میآید به همین دلیل عدالت سازمانی مانند سایر متغیرهای مهم در رفتار سازمانی در متون مدیریت جایگاه ویژهای پیداکرده است (ناظم و حداد پور، 1391). امروزه دستیابی به اهداف سازمانها با نحوه عملکرد صحیح نیروی انسانی شاغل در آنها مرتبط است، این امر در سازمانهای خدماتی مانند بیمارستانها از اهمیت بیشتری برخوردار هست. اساس توجه به مفاهیمی چون عدالت و کیفیت زندگی کاری میتواند یکی از مهارتهای مهم مدیریتی به
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-06-06] [ 01:56:00 ق.ظ ]
|