شناخت و رتبه بندی ابزارهای ارتباطات بازاریابی برای شرکت های بیمه- قسمت ۱۳ |
ارائه اطلاعات برای تاثیر گذاری بر مخاطبین
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. |
آوازه جویی یا خبر سازیبانی گریبانی گری (اسپانسر) تیم های ورزشیبانی گری همایش ها و سمینارها
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱- جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری،به مجموعه ای از اشیاءو افرادی که حداقل ذر یک امر اشتراک دارند،جامعه آماری می گویند (بابایی طلاتپه،۱۰۳:۱۳۸۸ ).
با توجه به تعریف ،یک جامعه آماری عبارتست از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند.معمولا ً در هرپژوهش ،جامعه مورد بررس ی یک جامعه ی آماری است که محقق مایل است درباره ی صفت(صفت ها)متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد(سرمد و همکاران،۱۷۶:۱۳۷۷ ).براساس تعاریف بالا مجموعه ای از اشیاءافراد و واحدها که از مصادیق موضوع عنوان تحقیق می باشند،جامعه آماری تحقیق شناخته می شود،مقصوداز وجه مشترک همان خصیصه (صفت)و ویژگی عنوان تحقیق است که در تحقیق حاضر «اولویت بندی ابزارهایارتباطات بازاریابی ازمنظر تصمیم خریدار دربیمه ملت»جامعه مورد مطالعه را کلیه مدیران و کارشناسان بازاریابی بیمه ملت و نمایندگی های شهرتهران تشکیل می دهد.
۳-۲-تعیین حجم نمونه
برای تعیین نمونه مورد نیاز جهت برآورد پارامتر مورد نظر(میانگین)باید اشتباه مجاز در برآورد پارامتر را در نظر گرفت.مقداراشتباه مجاز(d )معمولاًبه صورت تفاوت میان پارامتر و برآورد آن بیان می شود. در اغلب پژوهش های علوم رفتاری که از طریق نمونه برداری انجام می شود،معمولاًیکی از دو حالت مورد نظر است.
۱-برآورد میانگین ضفت متغیر( (
۲- برآورد نسبت صفت متغیر جامعه(P).
از آن جا که مقدار خطای نمونه گیری در نمونه های مختلف متفاوت است، می توان،با نمونه گیری احتمالی و تعیین فاصله اطمینان میانگین ،احتمال وقوع خطاء رادر سطح اطمینان(ضریب اطمینان)۹۵% یا ۹۹% اختیار می شود: تعییین حجم نمونه اهمیت فراوانی در قابلیت تعمیم نتایج آزمون به جامعه دارد.روش های مختلفی جهت تعیین حجم نمونه وجود د ا رد،لذادر این تحلیل بر ای محاسبه حجم نمونه به روش زیراقدام شد:
از آن جا که در این تحقیق ، واریانس جامعه آماری نامعلوم است، انجام یک مطالعه مقدماتی برروی گروهی از افراد جامعه به منظور پیش برآورد واریانس نمونه ضرورت داشت. لذا یک گروه ۴۰ نفری به ص.رت تصادفی انتخاب و پرسشنامه در بین آنان توزیع شد پس از استخراج داده ای مربوط به پاسخ های گروه مزبور و پیش برآورد واریانس حجم نمونه ی آماری تحقیق با بهره گرفتن از فرمول کوگران (حافظ نیا،۱۱۷:۱۳۸۰). به تعداد ۱۵۲ نفر(n=152) تعیین گردید و به صورت زیر محاسبه گردید.شایان ذکر است که این مقدار حداقل مورد نیاز حجم نمونه بوده که اگر امکانات تحقیق به ما اجازه دهد بهتر است که بیشتر از این مقدار منظور گردد.
Nz²×pq
n=
z²×pq+² d ×N
n= حجم نمونه
N= حجم جامعه
Z= سطح اطمینان ۱۵ درصد
pq = پیش برآورد واریانس
² d= دقت احتمال مطلوب
با جاگذاری اعداد مربوطه در فرمول فوق حجم نمونه به صورت زیر محا سبه شد:
=۱۵۲ ۳۵۲×(۱٫۹۶)²×(۰٫۵)² n =
352×(۰٫۰۶)²+(۱٫۹۶)²×(۰٫۵)
با توجه به این که کل کارشناسان بازاریابی بیمه ملت (۶ نفر) و نمایندگان صدور(۲۲۴نمایندگی)جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند (۳۵۲نفر)که حجم نمونه ای این تعداد درسطح اطمینان آماری ۹۵درصد وهمچنین خطای مجازبه میزان ۶% (۶%=d ) برابر۱۵۲نفردر نظرگرفته شد، که پس از هماهنگی با مسئولین بیمه ملت پرسشنامه در پروتال بیمه ملت قرارداده شد، وپس ازتکمیل آن ها توسط پا سخ دهندگان نسبت به جمع آوری پرسشنامه هااقدام گردید. از آن جایی که توزیع پرسشنامه برای کارشناسان بازاریابی توسط محقق، انجام شد .
و از سوی دیگر توضیحات کا فی درخصوص نحوه ی تکمیل پرسشنامه درخود پرسشنامه لحا ظ شده بود. لذا، امکان تجزیه وتحلیل ۱۷۸پرسشنامه از طریق نرم افزارPASW Statistics18 فراهم شد.همانطور که گفته شد حداقل مقدارنمونه ۱۵۲بوده که ازآنجایی که پرسشنامه ها به صورت اینترنتی تکمیل شده این مقداراز۱۵۲مورد فرارفته وبه ۱۷۸ مورد رسیده که ازنظرروش تحقیق و تحلیل آماری نیزبهترمی باشد.
۳-۳ – ابزار گردآوری داده ها
ابزارگردآوری داده ها یا سنجش وسایلی هستند که محقق به کمک آن ها قادر است، اطلاعات موردنیاز خود را گردآوری وثبت نموده تا این اطلاعات را به صورت کمّی در آورد.
با توجه به این روش تحقیق، در این مطالعه از نوع توصیفی – پیمایشی می باشد. بنابراین، بهترین وسیله وابزار گردآوری داده ها در این نوع تحقیق پرسشنامه می باشد.
پرسشنامه: یکی از ابزارهای رایج در تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سؤالات (گویه ها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه ی آنها پاسخ لازم را ارائه می دهد.این پاسخ، داده ی مورد نیاز محقق را تشکیل می دهد. سؤالات پرسشنامه را نوعی محرک- پاسخ می توان محسوب کرد. از طریق سؤالات پرسشنامه می توان دانش، علایق، نگرش وعقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد،بع تجربیات قبلی وی پی برده و به آن چه در حال حاضر انجام می دهد آگاهی یافت(سرمد و همکاران ،۱۴۱:۱۳۷۶). ابتدا براساس چهارچوب نظری ومدل مفهومی تحقیق، برای هر یک از ابعاد ارتباطات بازاریابی مؤلفه هایی تعیین گردید ودر مرحله بعدی برای هر یک از این مؤلفه ها تعدادی گویه مشخص گردید و درگام بعدی این گویه ها در قالب پرسشنامه ا ی محقق ساخته مشتمل بردوبخش، بخش اول پرسشنامه، در برگیرنده سؤالات مربوط به سنجش مؤلفه های ارتباطات بازاریابی تنظیم گشته که در جدول ۱-۳ مؤلفه هاوشماره سوال های مربوطه به آن ها آورده شده است. وبه منظور ارائه پاسخ نیز از طیف هفت ارزشی (هفت امتیازی) استفاده شد وبخش دوم آن جهت جمع آوری اطلاعات جمعی
ت شناختی (میزان تحصیلات، سابقه کار حرفه ای، نوع همکاری و..).
جدول شماره۱-۳ مؤلفه ها و شمارسؤال های مربوط به آن ها
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-12-19] [ 10:13:00 ق.ظ ]
|