مقاله علمی با منبع : ۲-۲-۴- تدوین استراتژی های برون سپاری |
هزینه بالا ریسک بالا |
هزینه پایین ریسک بالا |
هزینه بالا ریسک پایین |
هزینه پایین ریسک پایین |
ریسک تامین |
پایین |
بالا |
پایین |
بالا |
هزینه |
شکل ۲-۹- ماتریس ریسک تامین – هزینه (چشم براه و مرتضوی، ۱۳۸۳) |
پس از تعیین تکلیف در مورد ساخت یا خرید فعالیتها، سایر تصمیمات استراتژیک در مورد آن گروه از فعالیتها که تصمیم بر برونسپاری (خرید) آنهاست، ادامه خواهد یافت. بدین منظور لازم است فعالیتهای قابل برونسپاری دستهبندی شود. این فعالیتها را میتوان با بهره گرفتن از ماتریس"ریسک تامین- هزینه” به چهار دسته تقسیم بندی نمود (شکل ۲-۹). این ماتریس، با انجام یک ارزیابی دو بعدی فعالیتهای قابل برونسپاری را بر اساس هزینه در مقابل ریسک تامین به صورت زیر دستهبندی می کند: (چشم براه و مرتضوی، ۱۳۸۳)
بدین ترتیب، برای تعیین هر یک از اجزاء استراتژیهای برونسپاری، می توان از ماتریس یادشده بهره برد. اما چنانچه هدف ، پاسخ به این سوال باشد که : برای هر فعالیت قابل برونسپاری چند تامینکننده انتخاب شود؟ باید ماتریس “ریسک تامین-هزینه ” را به صورت شکل ۲-۱۰ بازنویسی میکنیم، بدین معنا که ((ریسک تامین)) به ((تعداد تامینکنندگان توانمند)) ترجمه می شود.
هزینه |
پایین |
بالا |
پایین |
بالا |
تعداد تأمین کنندگان توانمند
|
تعداد تأمین کنندگان زیاد هزینه بالا |
تعداد تأمین کنندگان کم هزینه بالا |
تعداد تأمین کنندگان زیاد هزینه پایین |
تعداد تأمین کنندگان کم هزینه پایین |
۳ |
۴ |
۱ |
۲ |
شکل ۲-۱۰- ماتریس تامینکنندگان توانمند-هزینه (چشم براه، ۱۳۸۹) |
برای اقلام قرار گرفته شده در هر یک از ربعهای چهارگانه ماتریس بالا، سیاستهای زیر پیشنهاد میگردد، که در شکل ۲-۱۱ نشان داده شده است. (چشم براه و مرتضوی، ۱۳۸۹)
۲-۲-۹-۱- گروه اول؛ در حالتی که تعداد تامینکنندگان توانمند زیاد نبوده و هزینه گزینه مورد نظر پایین است، به دلیل تعداد کم تامینکنندگان طبیعتاً قدرت چانهزنی سازمان خریدار پایین بوده و ممکن است یافتن تامینکننده مناسب و اصولاً برقراری رابطه برنده-برنده[۱] دشوار باشد. در عین حال نیز تامین داخلی آن هزینه چندانی به سازمان تحمیل نمیکند. در این حالت علیرغم تصمیم اولیه در تحلیل ساخت/خرید مبنی بر برونسپاری، ممکن است استراتژی مناسب، تامین فعالیت در داخل سازمان باشد.
۲-۲-۹-۲- گروه دوم؛ در جایی که فعالیت هزینه چندانی نداشته باشد و برای تامین آن، تعداد تامینکنندگان زیادی در بازار وجود داشته باشد، میتوان از سیاست چند منبعی بهره برد. در چنین حالتی میتوان با اتخاذ سیاستهایی مانند تشویق به برآورده کردن نیازمندیهای سازمان خریدار توسط تامینکنندگان، میان آنها یک فضای رقابتی ایجاد نمود.
۲-۲-۹-۳- گروه سوم؛ هنگامی است که علیرغم این که فعالیت از هزینه بالایی برخوردار است (جذاب برای تامینکننده) ، اما تعداد محدودی تامینکننده توانمند برای تامین آنها وجود دارد. برای این اقلام که بیشترین توان سازمان را به خود اختصاص می دهند، سیاست پیشنهادی، گزینش یکی از تامینکنندگان و برقراری ارتباط استراتژیک با وی است.
هزینه |
پایین |
بالا |
پایین |
بالا |
تعداد تأمین کنندگان توانمند
|
سیاست اهرمی |
سیاست ارتباط استراتژیک |
سیاست چند منبعی |
سیاست اکتسابی |
۳ |
۴ |
۱ |
۲ |
شکل ۲-۱۱- استراتژیهای ماتریس تامینکنندگان توانمند – هزینه (چشم براه و مرتضوی، ۱۳۸۹) |
۲-۲-۹-۴- گروه چهارم؛ هنگامی است که فعالیت از هزینه بالایی برخوردار است (جذاب برای تامینکننده) ، اما در عین حال برای تامین آن، تعداد تامینکنندگان زیادی وجود دارد. از نظر سازمان خریدار، این شرایط بسیار مناسب است، چرا که با توجه به جذابیت ناشی از بالا بودن هزینه های فعالیت برای تامینکنندگان بالقوه از یک سو، و زیاد بودن تعداد تامینکنندگان بالقوه مناسب از سوی دیگر، قدرت چانه زنی سازمان خریدار در حد بیشینه ممکن قرار دارد. در چنین شرایطی با گزینش یک یا تعداد محدودی از تامینکنندگان برتر، میتوان از سیاستهای اهرمی استفاده نمود. بدین معنی که سازمان خریدار، تعداد تامینکنندگان موجود در بازار را به عنوان عاملی برای جلوگیری از هرگونه اقدام فرصتطلبانه تامینکنندگان انتخابی و بهره مندی از حداکثر تخفیفات و تسهیلات او استفاده می کند.
- اجرای استراتژیهای برونسپاری
استراتژیهای برونسپاری باید توسط ساز و کارهای اجرایی مربوطه، ساری و جاری شود. این استراتژیها میبایست در تمام مراحل برونسپاری از جمله “فرایند انتخاب تامینکننده"، “بررسی پیشنهادها"، “روش های قیمت گذاری” و “طول مدت و میزان انعطافپذیری در قرارداد” تجلی یابد. (اوبرت و همکاران[۲]، ۱۹۹۷)
[۱] Win-Win
[۲] Aubert, B. A., Party, M., Rivard, S.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-02-31] [ 05:17:00 ب.ظ ]
|