بخشبندی و تعریف گروههای مختلف مشتریان و کشف الگوهای موجود از مشتریان و ارائه راهکارهایی برای بهبود در امر وصول مطالبات معوق بانک در استان اردبیل- قسمت ۴ |
۱-دراولین روز بعد از سررسید سومین قسط پرداخت نشده، انتقال ۳ قسط
۲- اقساط بعدی تا زمان انتقال بدهی به حساب مطالبات معوق روز بعد از سررسید هر قسط۱- در اولین روز بعد از سررسید قسط هفتم انتقال مبلغ قسط هفتم به همراه ۶ قسط انتقال یافته به حساب مطالبات سررسید گذشته.
۲- اقساط بعدی تا زمان انتقال بدهی به حساب مطالبات مشکوک الوصول روز بعد از سررسید هر قسط.۱- در اولین روز بعد از سررسید قسط نوزدهم مبلغ قسط نوزدهم بعلاوه ۱۸ قسط انتقال یافته به حساب مطالبات معوق.
۲- مبلغ خالص اقساط سررسید نشده.
تسهیلات با فاصله اقساط ۲ ماه۱- در اولین روز بعد از سررسید ۲ قسط پرداخت نشده هر دو قسط مزبور.
۲- سومین قسط پرداخت نشده روز بعد از سررسید قسط۱- اولین روز بعد از سررسید قسط چهارم،مبلغ قسط چهارم بعلاوه ۳ قسط انتقال یافته به مطالبات سررسید گذشته
۲- اقساط پنجم الی نهم پرداخت نشده در اولین روز بعد از سررسید هر قسط۱- در اولین روز پس از سررسید قسط دهم مبلغ قسط دهم بعلاوه ۹ قسط انتقال یافته به مطالبات معوق
۲- مبلغ خالص اقساط سررسید نشده
تسهیلات با فاصله اقساط ۳ ماه۱- اولین قسط پرداخت نشده ۲ ماه پس از سررسید
۲- دومین قسط پرداخت شده روز بعد از سررسید۱- در اولین روز پس از سررسید سومین قسط پرداخت نشده مبلغ قسط سوم بعلاوه ۲ قسط قبلی.
۲- اقساط ۴ و ۵ و ۶ در اولین روز بعد از سررسید هر قسط۱- در اولین روز پس از سررسید هفتمین قسط مبلغ قسط هفتم بعلاوه ۶ قسط انتقال یافته به مطالبات معوق بعلاوه خالص اقساط سررسید نشده.
تسهیلات با فاصله اقساط ۶ ماه
1- اولین قسط پرداخت نشده دو ماه بعد از سر رسید۱- در اولین روز بعد از سررسید قسط دوم مبلغ قسط دوم بعلاوه قسط اول.
۲- قسط سوم در اولین روز بعد از سررسید۱- در اولین روز بعد از سررسید قسط چهارم مبلغ قسط چهارم بعلاوه ۳ قسط انتقال یافته به حساب مطالبات معوق.
۲- مبلغ خالص اقساط سررسید نشده
در تسهیلات غیر اقساطی (تسهیلاتی که در سررسید معین یکجا بازپرداخت می شوند.) نحوه انتقال مطالبات هر طبقه به طبقه بعدی در بخش طبقه بندی دارایی ها توضیح داده شد.
۲-۱۰ ضوابط و معیارهای اساسی اعطای تسهیلات
اصولاً امر بررسی و اعطای تسهیلات، موضوعی نظری بوده و لذا این خصیصه “غیر کمی بودن” ، آن اندازه گیری دقیق، اثبات یا نفی قطعی در تصمیم کیری های اعتباری را دشوار می سازد و این دشواری زمانی بیشتر نمایان می گردد که مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی پیوند یابد . ضوابط پیش رو قواعد مسلم و ثابت علمی نبوده و همانند همه فنون محصول فکرو نظر اساسی و درصورت لزوم قابل تغییر، تعدیل و تصحیح می باشد . به کارگیری این ضوابط و معیارها ضامن سلامت و استحکام بنای اعتباری یعنی تحقق اصل حصول اطمینان از بازگشت اصل منابع تخصیص یافته و سود مورد انتظار آن درمدت معین می باشد .
در واقع برای نیل به بازگشت منابع، در درجه اول باید به هنگام اعطای تسهیلات وقت وهوشیاری مبتنی بر ضوابط و معیارهای لازم را به عمل آورد. زیرا مهمتر ازآنچه در مقوله اعتباری گفته می شود که اعطای اعتبار همانا آسان و نگهداری و وصول آن مشکل است .
واقعیت این است که همانا تساهل و سهل انگاری در اعطای تسهیلات خود موجد بروز اشکال دروصول آن است. شایان ذکر است توجه تنها به هریک از این اصول در تصمیم گیریها مورد نظر نبوده وبرآیند حاصل ازاین معیارها می تواند مبنای صحیح و قابل اتکایی برای گرفتن تصمیم گیری دراعتبارات باشد. ازطرفی اعطای تسهیلات همانندسایر فنون به رغم شناخت ضوابط و قواعد مربوط نیارمند مهارت وتجربه کافی است وبدون تجربه وحتی استعدادوعلاقه لازم، نمی توان به این مهم دست یافت.
ضوابط و معیارهای اساسی اعطای تسهیلات:
قابلیت اعتماد و اطمینان
قابلیت و صلاحیت فنی
ظرفیت مالی و کشش اعتباری
وثیقه یا تامین اعتباری
قابلیت اعتمادواطمینان
امین و معتمد بودن متقاضی یکی ازشرایط اساسی و اولیه جهت تخصیص و برقراری تسهیلات می باشدو برای بانک ضرورت دارد که از پایبندی متقاضی به ایفای تعهدات اطمینان حاصل گردد ومنظوراین است که صرف نظراز قدرت و توانایی او در باز پرداخت، دیدگاه و تمایل وی به بازپرداخت اعتبارمحرز ومعلوم می شود به عبارت دیگر بانک مایل است که بداند تا چه حد متقاضی تسهیلات به تعهدات خود پایبند بوده و به قراردادهای خود احترام می گذارد. در این مورد بانک علاقه مند به آگاهی ازوضع روابط تجاری متقاضی در گذشته و طرز رفتار و تمایلات در روابط اجتماعی او در گذشته و حال است. بانک مایل است بداند عادات و فعالیتهای خصوصی درروابط اجتماعی متقاضی چگونه است؟ همکاران او چه کسانی هستند و روش زندگی او ازچه قرار است ؟ شناخت خصوصیات فردی عمدتاً ازمراجعات وبرخوردهای متقاضی با بانک به طورنسبی حاصل میشود. درآنچه به عنوان قابلیت اعتماد و اطمینان مطرح است خصوصیات فردی(اخلاقی ومعنوی) و بطورکلی سیرت و باطن مشتری است که دربرخوردهای وی با بانک باید مورد توجه ودقت قرار گیرد.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید. |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-12-18] [ 09:03:00 ب.ظ ]
|